۱۳۸۹ اردیبهشت ۸, چهارشنبه

کمک 3 ميليارد ريال به بيماران خاص تحت حمايت امداد

3 ميليارد ريال به بيماران خاص تحت حمايت کميته امداد امام (ره) در استان اصفهان پرداخت شد.

به گزارش خبرنگار موج از اصفهان، به گفته رييس اداره بهداشت و درمان، کميته امداد استان، در سال 89 مبلغ 3 ميليارد ريال به بيماران خاص مانند MS، دياليز، هموفيلي، تالاسمي و پيوندي که تحت حمايت امداد هستند کمک شده که به طور متوسط به هر نفر 3 ميليون تومان کمک شده است.
دکتر معتمدي تصريح کرد: اين کمک بخشي از هزينه‏هاي درماني اين افراد بوده که لازم است خيرين در اين امر مهم به اين افراد نيز کمک بيشتري نمايد.
ارسال از دنیز عزیز

۱۳۸۹ اردیبهشت ۴, شنبه

بيماران خاص ؛ نيازمندِ توجه بيشتر هستند

بیماران خاص ؛ نیازمندِ توجه بیشتر همیشه گروهی از افراد در جامعه ، نیازمند مراقبت های ویژه و مادام العمر هستند که " بیماران خاص " یکـی از این گروه هاست .

" بیماری های خاص " به بیماری هایی گفته میشود که صعب العلاجند و قابل درمان نیستند و این بیماران باید تا آخر عمر تحت مراقبت های خاص قرار گیرند .

وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی ، بیماری های تالاسمی ، هموفیلی ، ام.اس ، نارسایی مزمن کلیــوی تحت دیالیز را از جمله بیماری های خاص می داند .

این موضوع و خدمات رسانی بهتـر و مطلـوب به بیماران خاص در استان کهگیلویه و بویراحمد هم دغدغه ای برای مسولان شده است .

مسئول امور بیماران خاص دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانـی کهگیلویه و بویراحمد گفت : 794 بیمار خاص در این استان شناسایی شده است .

نوشین مبصر افزود : از این تعداد 370 نفر تالاسمی ، 172 نفر مبتلا به بیماری ام.اس ، 118 نفر پیوند کلیه ، 102 نفر دیالیزی و 32 نفر هموفیلی هستند .

او اضافه کرد : از مجموع بیمـاران خاص این استان 357 نفر در شهرستان بویراحمد ، 224 نفر در شهرستان گچساران و 213 نفر هم در شهرستان کهگیلویه هستند .

صدیقه احسان اصل ساکن کهگیلویه که مجبور به پیوند کلیه مادرش شده است می گوید : با بروز این بیماری همه مشکلات مضاعف می شود چراکه هم هزینه های درمان بسیار بالاست و هم فرد مبتلا به نارسایی کلیـوی دیگر توان انجام فعالیت های جسمانی سنگین را ندارد و حمایت از این گونه افراد بویــژه اتخاذ تدابیری برای سهولت درمان آنان ضروری است .

علی رستمی ، بیمار هموفیلی هم ، بالا بودن هزینه دارو ، نبود برخی از اقلام دارویی در استان ، نبود مرکــزی مشخص برای ارائــه خدمات به بیماران خاص و نبـود انجمن حمــایت از بیماران خاص را از مشکلات موجود برشمرد .

او گفت : برخـی از بیمـاران خاص در استان از تامین هزینه های معمولی خود مانند ایاب و ذهاب ، پوشـاک و خورد و خوراک عاجزند حال اینکه هزینه های درمان و سایر مشکلات هم برای آنان اضافه می شود .

بیمار دیالیزی دیگری هم می گوید : بیماران خاص علاوه بر اینکه درد جسمـی فراوانی را متحمل می شونــد مشکلات روحی و روانی هم برای خانواده و دوستان خود ایجاد می کنند .

در همین حال نوشین مبصر مسئول امور بیماران خاص دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتـی و درمانـی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه همه بیماران خاص شناسایی شده در استان شناسنامه دار هستند گفت بیماران خاص شناسایی شده در این استان به لحاظ تجویز و تهیه دارو از سوی پزشکان و داروخانه ها با مشکل خاصی مواجه نیستند .

مبصر افزود از آنجاکه بخش عمده ای از بیماران خاص کهگیلویه و بویراحمد ساکن مناطـق روستایی هستنـد برای درمان خود در شهرها با مشکلات متعددی از قبیل رفت و آمد و اقامت مواجه اند که لازم است برای این مشکل مهم چاره اندیشی شود .

او گفت براساس بخشنامه وزارت بهداشت برخی از خدمات مورد نیاز برای بیماران تلاسمی شامل تزریق خون ، تأمین پمپ و تهیه برخی از داروهای اختصاصی ، دیالیز و شالدون گذاری ( وسیلـه ای برای دسترسی به رگ ) و برخی از داروهای اختصاصی برای بیماران دیالیزی رایگان است .

مسئول امور بیماران خاص دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی کهگیلویه و بویراحمد تصـریح کرد برخی از داروهای بیماران ام .

اس هم رایــگان و برخی خدمات دیگـر برای بیماران خاص با پرداخت 10 درصد ازسوی بیمار و مابقی ازسوی بیمه کننده ، ارائه می شود .

نوشین مبصر ، یکی از مشکلات بیماران خاص را توانایی نداشتن آنان برای انجام شغل های معمولی بیان کرد و خواستار زیرپوشش قراردادن این افراد از سوی نهادهای حمایتی از جمله هلال احمر ، بهزیستی و کمیته امداد برابر قوانین شد .

دانشگـر ، کارشناس بهداشـت و درمان هم ، بازآموزی پزشکان عمومی ، آموزش پرسنل درمانی ، برنامه ریزی برای اصلاح تغذیه بیماران خاص ، افزایش سطح اطلاع رسانی ، اختصاص بودجه یا ایجاد صندوقـی برای تامین هزینه های درمانی بیماران نیازمند بخصوص بیماران خاص و تامین داروهای اورژانسـی بیماران خاص راازجمله راهکارهای مورد نظر برای برطرف شدن مشکل این بیماران برشمرد .

کارشناس دیگری هم راه اندازی بانک اطلاعات به روز برای بیمـاران خاص و ساخت درمانگاه بیمـاران خاص از سوی دانشگاه علوم پزشکی را از دیگر راهکارهای کمک به این بیماران دانست

۱۳۸۹ فروردین ۲۹, یکشنبه

شايع شدن بيماري ام اس در اصفهان به دليل مصرف برنج لنجان و آب آشاميدني آلوده شايعه است



شايع شدن بيماري ام اس در اصفهان به دليل مصرف برنج لنجان و آب آشاميدني آلوده شايعه است زيرا تاكنون در دنيا هيچ دليل علمي براي ابتلا به بيماري ام اس شناخته نشده است.

شاهين شيراني رئيس دانشگاه علوم پزشكي اصفهان با بيان اين مطلب  افزود: از 35 هزار بيمار ام اس سه هزار نفر آن در استان اصفهان هستند و اين استان در اين زمينه در رتبه هاي بالايي كشور قرار ندارد.

وي افزود: مركز تحقيقات اعصاب و بيماري ام اس در دانشگاه علوم پزشكي اصفهان هم اين خبر ها را در حد شايعه دانسته و بر سلامت  برنج ها و آب آشاميدني استان صحه گذاشته است.

شيراني ارتقاء كيفيت خدمات باليني را در اين دانشگاه در سال همت  و تلاش  مضاعف ، راهبرد امسال دانشگاه علوم پزشكي اصفهان براي تحقق شعار رهبري در سال 89 اعلام كرد








در هفدهمين كنگره بين‌المللي بيماري‌هاي مغز و اعصاب ايران دستاوردهاي جديد پيشگيري و درمان سكته‌ مغزي و ام اس معرفي مي‌شود

جديدترين دستاوردهاي پزشكي در زمينه پيشگيري و درمان سكته‌هاي مغزي، "ام اس " و "سردرد " در "هفدهمين كنگره بين‌المللي بيماري‌هاي مغز و اعصاب " (نورولوژي) ايران معرفي مي‌شود.
محمدرضا قيني، دبير علمي اين كنگره گفت: در اين كنگره همچنين يافته‌هاي نوين در زمينه تشنج، سر درد، بيماري‌هاي عضله و اعصاب محيطي، اختلالات حافظه و بيماري آلزايمر، بيماري‌هايي كه سبب اختلالات حركتي مي شوند مانند پاركينسون ارائه مي‌شود.
وي ادامه داد: در هفدهمين كنگره بين‌المللي نورولوژي بيش از 700 نفر از متخصصان مغز و اعصاب، متخصصان راديولوژي به ويژه در بخش‌هاي نوروراديولوژي و گروهي كه در درمان اختلالات عروقي مغز به كمك راديولوژي به فعاليت مشغول هستند به همراه متخصصان توانبخشي و پزشكان عمومي علاقه‌مند به حوزه مغز و اعصاب شركت خواهند كرد.
به گفته قيني در كنگره امسال عمدتاً به رشته‌هايي كه طي يكي دو سال اخير در آنها دستاوردهاي نوين علمي و پژوهشي صورت گرفته پرداخته و از طرح مسائل قديمي پرهيز خواهد شد كه مهمترين آن بررسي سكته‌هاي مغزي و ام اس با عنوان آنچه در يكسال اخير اتفاق افتاده است.
وي ادامه داد: به دليل مورد بحث بودن بعضي از زمينه هاي موجود ميان متخصصان رشته مغز و اعصاب در زمينه عنوان برخي بيماري‌ها و حتي روش‌هاي تشخيص و درمان آنها در كنگره امسال براي رسيدن متخصصان به اشتراك نظر در مورد زمينه هاي مورد بحث، جلسه پرسش و پاسخ ميان سخنرانان و شركت كنندگان برگزار مي‌شود.
قيني ادامه داد: تاكنون مهمانان خارجي از كشورهاي فرانسه، بلژيك و لبنان براي حضور در اين كنگره اعلام آمادگي كرده‌اند كه در ميان آنان پروفسور "موره " از فرانسه كه يكي از معروفترين متخصصان صاحبنظر در زمينه درمان بيماري هاي عروقي مغز است به چشم مي‌خورد.
دبير علمي هفدهمين كنگره بين‌المللي بيماري‌هاي مغز و اعصاب يادآور شد: همزمان با كنگره امسال نمايشگاه جانبي‌ شركتهاي دارويي و تجهيزات پزشكي برپا مي‌شود.
وي گفت: در اين كنگره همچنين عصر هر روز كارگاه‌هاي آموزشي با عنوان روش‌هاي تشخيصي در بيماري‌هاي عروق مغزي، درمان برخي اختلالات حركتي و روش‌هاي تشخيص بيماري‌هاي عصب و عضله برگزار مي‌شود. 

۱۳۸۹ فروردین ۲۵, چهارشنبه

تسهیلات 22 میلیارد ریالی برای بیمه‌شدگان مبتلا به بیماری‌های خاص در استان قم

در سال گذشته 22 میلیارد ریال تسهیلات برای بیمه‌شدگان مبتلا به بیماری‌های خاص در استان قم تعلق گرفت . داره کل روابط عمومی و امور بین الملل سازمان تأمین اجتماعی، مدیر درمان تأمین اجتماعی استان قم میزان تسهیلات ارائه شده به بیمه‌شدگان تأمین اجتماعی شامل بیماری‌های خاص، شیمی درمانی و ام اس این استان در سال 88 را 22میلیارد و 249میلیون و 192هزار ریال عنوان کرد و افزود: این مبلغ در مقایسه با سال 87 رشدی معادل 96/49 درصد داشته و در سال 87 تسهیلات درمانی این بیماران بالغ بر 14میلیارد و 836 میلیون و 820هزار ریال بوده‌ است.دکتر محمدرضا جعفری بودجه سال گذشته بخش درمان تأمین اجتماعی استان قم را 306 میلیارد و 329میلیون و 20هزار ریال عنوان کرد که این مبلغ نیز نسبت به سال 87 رشد 4/27 درصدی داشته‌است.
جعفری تعداد مراکز درمانی طرف قرارداد با مدیریت درمان استان قم در سال گذشته را 739 مرکز ذکر کرد که تعداد نسخ صادر شده در مراجعات سرپایی بیمه‌شدگان به درمان غیر مستقیم در سال گذشته نسبت به سال 87 افزایش 94/9درصدی را نشان می‌دهد.

۱۳۸۹ فروردین ۲۳, دوشنبه

آشنایی با انجمن ام اس ایران (انجمني براي پوشش 40 هزار بيمار ام . اس)

بيماري ام‌.اس، يكي از شايع‌ترين بيماري‌هاي سيستم اعصاب مركزي است. علت اين بيماري همچنان جزو ناشناخته‌ها باقي مانده است. برخي معتقدند ام.اس يك بيماري واحد نيست بلكه دربردارنده بيماري‌هاي متعددي است كه علل متفاوت دارند. اين بيماري در زنان 5/2 تا 3 برابر بيشتر از مردان مشاهده شده است و اغلب در ميان افراد 20 تا 40 سال و مخصوصاً افراد تحصيل‌كرده شايع‌تر است. ‏

متأسفانه اين بيماري در كشور ما رو به افزايش است و افراد بسياري را مبتلا ساخته و خانواده اين بيماران شاهد زوال تدريجي توانايي‌ها و سلامت عزيزان خود هستند.

ام.اس مانند هر بيماري ناشناخته ديگر نيازمند امكان گردهمايي و تبادل آگاهي‌ها و تجربيات بيماران پزشكان و خانواده آنهاست. بنا به اين ضرورت، انجمن ام.اس ايران با هدف حمايت از بيماران ام.اس به همت خيرين و خانواده‌هاي بيماران و پزشكان داوطلب در سال 1377 به ثبت رسيد و از اواخر سال 1378 به طور رسمي به عنوان تنها نهاد غير رسمي اين بيماري فعاليت خود را آغاز كرد و هم اكنون اين انجمن عضو انجمن جهاني ام.اس (‏MSIF‏) و به عنوان چهل و يكمين عضو آن است.

دكتر خسرويان رييس انجمن ام.اس ايران در گفت‌وگويي كه در زير مي‌خوانيد، درباره اهداف و فعاليت‌هاي اين انجمن خيريه سخن گفته است.

ثبت و شروع كار انجمن ام.اس برابر پيش‌بيني‌هايي كه انجام شده بود با هدف فعاليت‌هاي آموزشي و تحقيقاتي و حمايت عاطفي و رواني از بيماران و خانواده آنها صورت گرفته است.

در اهداف مورد نظر ما، به دلايلي آموزش جايگاه ويژه‌اي دارد. چرا كه اولاً در سطح فردي خود بيمار نيازمند يك سري آموزش‌هاي ويژه است تا بتواند خود را با شرايط جديد بيماري وفق داده و توجيه شود كه نحوه تفكر، رفتار و انتظارات اطرافيان بايد ساماندهي شود و اين امر مستلزم اين است كه علاوه بر بيمار، اطرافيان بيمار هم با وضعيت جديد آشنا شده و با آموزش‌هاي لازم رفتاري مناسب را با بيمار داشته باشند.

از آنجايي كه آموزش بيمار و خانواده او يكي از اهداف مهم انجمن است، به اين منظور فرزندان بيماران در سنين 6 تا 18 سال از امتياز آبونمان كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان برخوردار هستند و از كلاس‌هاي مختلف هنري و نمايش فيلم استفاده مي‌كنند. كلاس‌ها و برنامه‌هاي آموزشي ويژه بزرگسالان شامل كلاس‌هاي روان‌درماني، شيوه صحيح تغذيه، نقش ام.اس در ازدواج و تشكيل خانواده و مواردي از اين قبيل است. ‏

مورد سوم آموزش همگاني يا همان اصلاح باورهاي غلط جامعه در مورد اين بيماري است تا از برخوردهاي غلطي كه از سوي جامعه در مورد اين بيماران اعمال مي‌شود، جلوگيري شود.

علاوه بر اينها انجمن ام.اس ايران خود را مسؤول مي‌داند كه نسبت به آموزش متخصصان و پزشكان و كساني كه در بخش پيراپزشكي فعالند، اقدام كرده و آخرين اطلاعات و آمار مربوط به بيماري ام.اس را در اختيار آنان قرار دهد و در اين راستا مي‌توانم به چهارمين كنگره بين‌المللي ام.اس اشاره كنم كه با حضور متخصصاني از سراسر كشور در آذرماه امسال برگزار شد.

بنابراين از آنجايي كه محور اساسي فعاليت هاي انجمن ما "آموزش است، در نتيجه ايجاب مي‌كند كه ما ارتباط و تعامل مفيدي با مراكز آموزشي و علمي نظير دانشگاه‌ها و معاونت آموزشي وزارت بهداشت داشته باشيم و در واقع انجمن به عنوان قوي‌ترين پل ارتباطي بين جمعيت ام.اس كشور و عرصه نظام و درمان كشور و ساير دستگاه‌هاي اجرايي كه به هر شكل در سرنوشت‌ بيماران ام.اس تأثير گذارند، تلقي مي‌شود. از طرف ديگر انجمن در ابعاد مختلف تلاش مي‌كند تا مناسب‌ترين شرايط را براي اين بيماران به وجود بياورد. به عنوان مثال ما در مناسب‌سازي محيط، پياده‌روها و تسهيلات اياب و ذهاب با سازمان طرح و ترافيك و شهرداري ارتباطاتي را برقرار كرده‌ايم، چرا كه يك بيمار مبتلا به ام.اس از ما به عنوان تنها نهاد حامي انتظار دارد كه به مثابه پلي ميان بيمار و تمام ارگان‌هاي جامعه با پيگيري و تلاش، و استفاده از كليه منابع ممكن، مسائل و مشكلات اين گروه از بيماران را حل و فصل كنيم.‏

نحوه عضويت و فعاليت در انجمن به چه صورت است؟

در حال حاضر نزديك به 12 هزار بيمار عضو انجمن هستند و با كمال تأسف بايد اذعان كنم 68% بيماران پذيرفته شده را زنان و دختران بين 18 تا 35 سال تشكيل مي‌دهند و همين مسأله حساسيت ويژه‌اي را به وجود آورده است، به ويژه كه اكثريت اين گروه از افراد تحصيل كرده و بالاي ديپلم جامعه هستند و همين امر از نظر حقوق اجتماعي، ازدواج، مشاوره‌هاي قبل و بعد از ازدواج، مسائل و مشكلات زناشويي و اقتصادي وظيفه‌اي را كه بر دوش ماست، صد چندان كرده است.

در چنين موقعيتي، انجمن با حضور متخصصان و پزشكان، مشاوره‌هاي تخصصي، خانوادگي، حقوقي، تحصيلي، مددكاري، امدادهاي دارويي، فرهنگي، غني‌سازي اوقات فراغت و همچنين مداخله در بحران‌هاي خانوادگي را مد نظر قرار داده است.

عضويت در انجمن به چه صورت است؟

حضور افراد داوطلب كه مايل به همكاري در انجمن هستند از طريق دفاتر جلب مشاركت و دفاتر نيكوكاري صورت مي‌گيرد. اين حضور و كمك ها حال ممكن است در قالب فعاليت‌هايي مانند موسيقي، نقاشي باشد يا در قالب كمك‌هاي مادي از قبيل تشكيل بازارچه‌هاي خيريه و فروش صنايع دستي و ... باشد.‏

حالت دوم بحث پذيرش خود بيمار در انجمن است كه با اخذ يك گواهي از پزشك متخصص مغز و اعصاب مبني بر تأييد بيماري ام اس، فرد مي‌تواند به عضويت انجمن درآيد.

معمولاً داروهاي درمان بيماري ام.س مخارج سنگيني را بر دوش بيمار تحميل مي‌كند. انجمن در اين راستا چه اقداماتي در جهت كمك به بيماران انجام داده است؟

از آنجايي كه داروهاي بيماري ام.اس ريشه پروتئيني دارند، از نظر توليد بسيار پرهزينه هستند و به طور معمول هزينه‌اي كه اين بيماران بايد ماهيانه بپردازند چيزي در حدود 700 هزار تومان است و طبيعي است كه پرداخت چنين مبلغ هنگفتي براي بيماران و خانواده آنها بسيار سنگين و در مواردي غيرممكن است. لذا با مجموع تلاش‌ها و اقدامات انجمن در چند سال اخير و با همكاري دولت و مجلس و اعمال يارانه در اين خصوص، اين مبلغ به 200 هزار تومان درماه كاهش پيدا كرده است. ولي هنوز هم اين مبلغ براي بسياري از اقشار ضعيف جامعه سنگين است، مخصوصاً اگر در نظر بگيريم كه اين بيماري يك بيمار مزمن و كلافه‌كننده است، در نتيجه امدادهاي دارويي براي اين بيماران اهميت بسياري دارد و در حال حاضر ما از شرايط حاضر در خصوص تأمين داروها رضايت نداريم، البته در گذشته مشكلات تهيه دارو بيشتر بود كه تا حدي مرتفع شده است، ولي هنوز هم در مورد برخي از داروها كمبود داريم. ‏

بودجه و هزينه‌هاي جاري انجمن چگونه تأمين مي‌شود و آيا در اين مورد از جانب دولت و وزارت بهداشت مزايايي دريافت مي‌كنيد يا خير؟

انجمن ام.اس ايران يك انجمن مردم نهاد و خيريه است و هيچ وابستگي به دولت ندارد و كل هزينه‌هاي انجمن صرفاً از ناحيه مردم و خيرين تأمين مي‌شود. در حقيقت تمام افرادي كه با انجمن همكاري مي‌كنند، همه به صورت داوطبانه و بدون دريافت هيچ‌گونه حق و حقوقي كار مي‌كنند ولي از طرف ديگر انجمن ام.اس بازويي علمي و قوي براي عرصه بهداشت كشور تلقي مي‌شود. چرا كه ما در حال حاضر كميته‌اي علمي متشكل از 40 متخصص مغز و اعصاب داريم كه با تشكيل جلسات ماهانه آخرين اطلاعات و موضوعات علمي را بررسي كرده و موجب توسعه و پيشرفت بار علمي انجمن را فراهم مي سازند.‏

انجمن ام.اس در مورد زير پوشش قرار دادن بيماراني كه در شهرستان‌هاي مختلف كشور پراكنده‌اند، چه اقداماتي را انجام داده است؟

حدس ما اين است كه در كشور در حدود 40 هزار مبتلا به ام.اس وجود دارد كه به دلايل گوناگون تا به حال به انجمن ما مراجع نكرده‌اند، در نتيجه انجمن براي دسترسي تمام بيماران ام.اس به امكانات انجمن، شعبه‌هايي را در شهرهاي مختلف از جمله همدان، آذربايجان شرقي، غربي، مازندران، اراك، شيراز، اصفهان، كرمان و بروجرد ايجاد كرده است و در برنامه‌هاي آينده در نظر داريم تعداد اين مراكز را افزايش دهيم.

آيا انجمن در بحث امور درماني و توانبخشي به بيماران اقداماتي را انجام داده است؟

صددرصد، ما در بحث توانبخشي پزشكي، توانبخشي فني و حرفه‌اي و حتي توانبخشي اجتماعي اقداماتي انجام داده‌ايم و در حال حاضر انجمن داراي يك مركز فيزيوتراپي معين است كه بر اساس نظريات كميته علمي و با در نظر گرفتن شرايط خاص بيماري هر فرد و بررسي‌هاي دقيق خدمات لازم را ارايه مي‌دهد.

همچنين در بخش توانبخشي پزشكي، اقشار آسيب‌پذيري كه نيازمند وسايل كمك پزشكي هستند با تشخيص كارشناسان انجمن، اين وسايل و تجهيزات در قالب مشاركت و يا به صورت رايگان براي استفاده اين بيماران در اختيار آنها قرار داده مي‌شود.

همچنين در بحث اشتغال، انجمن داراي يك مركز آموزشي است كه علاقه‌مندان چه براي كسب آموزش و چه براي داشتن حداقل درآمد مي‌توانند در اين كارگاه مشغول به كار شوند و به طور كلي مي‌توانم اذعان كنم انجمن ام.اس ايران با يك نگاه بيمار محور و توجه به اين امر كه هيچ يك از زواياي زندگي بيمار نبايد مورد غفلت واقع شود، فعاليت مي‌كند. ما همچنين در روزهايي از هفته، كلاس‌هاي يوگا، ريلكسيشن و ... داريم كه در محل انجمن برگزار مي‌شود. همچنين كلاس‌هايي با حضور پزشكان متخصص نيز برگزار مي‌شود كه به سؤالات بيماران در مورد بيماري پاسخ گفته مي‌شود.

آيا انجمن شما شعار خاصي هم دارد كه در مجموعه فعاليت‌ها و عملكردها آن را سرلوحه كارها قرار داده است؟

بله، شعار انجمن ما اين است به اميد روزي كه مردم جامعه بيماري ام.اس را درك كنند. چرا كه اين بيماري به ظاهر شباهت‌هايي با برخي از بيماري‌ها و از جمله اعتياد دارد و بحث شناخت عمومي درجامعه و در يك كلام از غربت درآوردن اين بيماري شعار ماست. و در اين راستا ما دو ماهنامه ام.اس را در انجمن منتشر مي‌كنيم كه به مثابه پل ارتباطي ميان سطوح مختلف خدماتي، دستگاه‌هاي اجرايي، نظام بهداشت و درمان و خود بيماران است.

‏به اميد اينكه روز به روز شاهد موفقيت‌هاي بيشتر شما در امداد به بيماران مبتلا به ام.اس باشيم. لطفاً شماره حساب انجمن ام.اس ايران را براي خيريني كه مايل به كمك براي انجمن هستند، ذكر بفرماييد.

شماره حساب ما، حساب جاري 1791 بانك صادرات شعبه وصال است كه نيكوكاران و خيرين مي‌توانند ما را در اين امر خداپسندانه ياري كنند. البته لازم به ذكر است اشاره كنم خيرين و نيكوكاراني كه كمك‌هاي دايمي و مستمر به انجمن ما دارند، خودشان به طور مستقيم شاهد و ناظر بر روش استفاده اين مبالغ هستند كه البته حفظ كرامت انساني بيماران و خانواده‌هاي آنان ايجاب مي‌كند كه ما اين كمك‌ها را به نحوي به دست بيمار نيازمند برسانيم كه آنها اين كمك‌ها را از ناحيه انجمن تلقي كنند. حتي خود خيرين هم اكثراً مايل نيستند اين ارتباط و كمك را مستقيماً به بيماران انجمن دهند مبادا كه موجب شرمندگي و مخدوش شدن وضعيت عاطفي و رواني بيمار و خانواده وي شود.

بنابراين لازم است اين كمك‌ها در قالب يك برنامه‌ريزي سيستماتيك اعمال شود. در پايان صحبت‌هايم ضمن تشكر از ماهنامه مهندسي پزشكي خاطرنشان مي‌سازم انجمن به دليل نياز شديد به پرسنل آماده پذيرش نيروهاي داوطلبي است كه مايلند در اين امر خداپسندانه سهمي داشته باشند. ‏

با توجه به رويكرد ماهنامه مهندسي پزشكي كمي درباره ارتباط بين بيماري ام.اس و تجهيزات پزشكي توضيح دهيد.

مهم‌ترين مسأله در باب تجهيزات پزشكي از نظر من كيفيت تجهيزات است. وسايلي مانند عصا، واكر، ويلچر و ساير دستگاه‌هاي توانبخشي، براي ما اهميت ويژه‌اي دارد، چرا كه به دليل حساسيت بيماري ام.اس كه داراي تظاهرات باليني زياد است، اين قبيل بيماران داراي مشكلات فراواني هستند و حتي گاهاً شنوايي و بينايي آنها هم دچار اختلال مي‌شود، در نتيجه اين بيماران نياز فراواني به استفاده از تجهيزات دارند، به عنوان مثال بيماران ام.اس به شدت نسبت به گرما حساس هستند و افزايش گرماي هوا باعث بالا رفتن ميزان حملات در اين بيماران مي‌شود. لذا استفاده از تجهيزات خنك‌كننده به خصوص در ناحيه پا و سر بسيار اهميت دارد. در نتيجه انتظار ما اين است كه تعاملي بين رشته مهندسي پزشكي با انجمن ما وجود داشته باشد تا ما با توجه به مسايل اين بيماران درصدد تدارك آنها باشيم. ‏

مبتلايان به ام اس در ايران: 30 تا 40 هزار نفر تخمین زده میشوند

رييس كميته علمي‌انجمن ام اس ايران گفت آمار دقيقي از ميزان مبتلايان به ام اس در ايران وجود ندارد اما بطور تقريبي بين ‪ ۳۰‬هزار تا ‪ ۴۰‬هزار نفر در ايران دچار اين بيماري هستند

دكتر محمد علي صحراييان گفت : شيوع بيماري ام اس بطور كلي در دنيا رو به افزايش است اما اين شيب افزايش در ايران بيشتر است ولي از آنجا كه اپيدميولوژي اين بيماري در كشور انجام نشده است هنوز آمار دقيقي از ميزان مبتلايان به اين بيماري وجود ندارد.

وي گفت ميزان ابتلا به بيماري ام اس كه بيشتر در سنين بين ‪ ۲۰‬تا ‪ ۴۰‬سال بروز مي‌كند، در خانمها دو تا سه برابر بيشتر از آقايان است.

دکتر صحرائیان با بيان اينكه شيوع ام اس در دهه اخير و بخصوص طي چند سال اخير رو به افزايش گذاشته است گفت هنوز علت قطعي كه بطور علمي‌تاييدكننده اين باشد كه چه عاملي در اين افزايش نقش دارد ارايه نشده است.

وي اضافه كرد عواملي همچون عوامل ژنتيكي و عوامل محيطي در بروز اين بيماري نقش دارند اما بررسي‌هاي مختلف نشان‌دهنده اين نكته است كه عامل ژنتيك نقش كمتري را در شيوع و يا انتقال ام اس دارد.

عضو هيات علمي‌دانشگاه علوم پزشكي تهران تصريح كرد در بين عوامل محيطي نقش عواملي همچون عوامل عفوني مثل ويروس‌ها و برخي باكتري‌ها موثر است و با توجه به اينكه استرس ، شدت بيماري مبتلايان به ام اس و تعداد حملات آنها را بيشتر مي‌كند عامل استرس و تنش‌هاي عصبي مي‌تواند در افزايش ميزان شمار مبتلايان ام اس در ايران موثر باشد.

دكتر صحراييان با اشاره به اينكه تغذيه نيز در افزايش ام اس موثر است گفت كسانيكه در دوران كودكي ويتامين ‪ D‬كمتري را دريافت كنند ، احتمال ابتلاي آنها به ام اس در بزرگسالي بيشتر است.

رييس كميته علمي‌انجمن ام اس ايران يادآور شد جديدترين مقالات ارايه شده در مورد ام اس در مجلات علمي‌معتبر نشان مي‌دهد سيگار عامل است كه ناتواني بيماران مبتلا به ام اس را بيشتر و شديدتر مي‌كند.

وي گفت در مورد ام اس اقدام پيشگيرانه‌اي وجود ندارد اما به مبتلايان به ام اس توصيه مي‌شود كه تا حد امكان از تنش‌هاي روحي و استرس پرهيز كنند، ميوه و سبزيجات را در برنامه غذايي خود قرار دهند، مصرف غذاهاي پر چرب را كمتر كنندو از گرما و خستگي مفرط دوري جويند.

بيماري ام اس به علت تخريب بافت ميلين بافت عصبي مركزي ايجاد مي‌شود و بر حسب اينكه كدام قسمت سيستم عصبي دچار تخريب شود علايمي‌متفاوتي از جمله تاري ديد، اختلال در حركت، اختلال در كنترل ادرار و بي‌حسي در اندام بروز مي‌كند.

۱۳۸۹ فروردین ۲۱, شنبه

براي 300 بيمار ام‌‌.‌اس استان زنجان تشكيل پرونده داده‌ايم

مديرعامل جمعيت خيريه حمايت از بيماران مبتلا به ام.اس استان زنجان با اشاره به اينكه هنوز آمار دقيقي از اين بيماران وجود ندارد، گفت: در حال حاضر براي 300 بيمار تشكيل پرونده داده‌ايم.
اسماعيل رحماني امروز در گفتگو با خبرنگار فارس در زنجان اظهار داشت: اين بيماري تاكنون تعداد نسبتا زيادي از افراد جهان را مبتلا كرده و با گذشت زمان نيز آمار مبتلايان به اين بيماري رو به افزايش است. وي با بيان اينكه آمار بيماري ام.اس در مناطق سردسير و معتدل بيشتر است افزود: اين موضوع با توجه به سن شايع آن كه افراد 18 تا 40 ساله و جمعيت فعال جامعه را در برمي‌گيرد يك موضوع نگران كننده است.
مديرعامل جمعيت خيريه حمايت بيماران مبتلا به ام.اس استان زنجان تصريح كرد: در حوزه حفظ و تامين سلامت جامعه همكاري‌هاي بين بخشي و مشاركت‌هاي مردمي دو ركن اساسي هستند كه محور مشاركت‌هاي مردمي و كانون‌هاي اجتماعي سلامت، موسسات خيريه با حضور خيران، واقفان و نيكوكاران از نقش برجسته‌اي برخوردار هستند.

وي ادامه داد: با توجه به آمار بالا و اهميت بيماري‌هاي خاص و نوپديد و ضرورت پرداخت به سلامت اين بيماران از جنبه‌هاي روحي، رواني، جسماني و معنوي ضرورت شكل‌گيري خيريه‌ها را فراهم مي‌سازد.
رحماني گفت: جمعيت خيريه حمايت بيماران مبتلا به ام.اس استان زنجان با حضور تعدادي از شخصيت‌هاي نيكوكار و متخصص پزشك به عنوان موسسان مقدمات تشكيل اين جمعيت را در اواخر سال 87 فراهم كردند.
وي اظهار داشت: پس از تدوين اساسنامه، جلسه هيئت امناي جمعيت تشكيل و هيئت مديره انتخاب شد و پس از اخذ مجوز از سازمان بهزيستي به طور رسمي آغاز به كار كرده است.
مديرعامل جمعيت خيريه حمايت بيماران مبتلا به ام.اس خاطر‌نشان كرد: جمع‌آوري آمار اطلاعات و تشكيل پرونده، ديدار با بيماران ام.اس، برگزاري مراسم و همايش‌هاي عمومي، اطلاع‌رساني و آموزش، ايجاد دفتر كار و شركت در كنگره بين‌المللي در شهر تبريز از جمله فعاليت‌هاي اين جمعيت از زمان تشكيل تاكنون بوده است.