۱۳۸۹ تیر ۳۰, چهارشنبه

معاون درمان دانشگاه علوم پزشكي مازندران: بيش از 600 بيمار مبتلا به ام اس تحت پوشش دانشگاه علوم پزشكي مازندران قرار دارند


فرزاد بزرگي در گفت‌وگو با خبرگزاري ايسنا، منطقه مازندران، اظهار داشت: بيماري ام اس يكي از شايعترين تشخيص‌ها در ميان اختلالات نورولوژيك در جوانان و ميانسالان است که متاسفانه هنوز منشا اين بيماري ناشناخته است.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشكي مازندران افزود: از سال 86 تمامي بيماران مبتلا به ام اس سطح استان در دو مركز بوعلي سينا ساري و بيمارستان امام سجاد (ع) رامسر در كميسيون پزشكي مورد بررسي قرار گرفتند. 
وي ادامه داد: اين افراد پس از بررسي از نظر تشخيص بيماري و نياز به داروي اينترژون، از سوي دانشگاه علوم پزشكي به يكي از داروخانه‌هاي نزديك محل سكونت خود جهت تهيه دارو معرفي شدند.
بزرگي خاطرنشان كرد: هم اكنون داروخانه‌هاي داروخانه 13 آبان ساري، بيمارستان امام رضا (ع) آمل، داروخانه شهيد رجايي تنكابن، داروخانه طالقاني چالوس و بيمارستان امام سجاد (ع) رامسر عرضه كننده داروي اينترفرون هستند.
وي يادآور شد: در حال حاضر درمانگاه تخصصي مغز و اعصاب جهت ويزيت بيماران مبتلا به ام اس توسط پزشكان متخصص، شنبه‌ها از ساعت 8 تا 10 صبح در بيمارستان بوعلي سينا ساري داير است.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشكي مازندران يادآور شد: فرانشيز داروي سينوكلي توسط وزارت بهداشت پرداخت مي‌شود و داروي سينوكلي براي استفاده بيماران رايگان است.
بزرگي اظهار داشت: در حال حاضر 632 بيمار مبتلا به ام اس در استان تحت پوشش دانشگاه علوم پزشكي مي باشند كه شامل 158 نفر مرد و 474 نفر آن زن است.
وي خاطرنشان کرد: در سال گذشته 632 نفر از اين بيماران تحت عمل جراحي قرار گرفتند. 

۱۳۸۹ تیر ۲۷, یکشنبه

مسئول انجمن بيماران ام اس خوزستان: نتايج پژوهش‌هاي انجام شده درباره ام اس قطعي و قابل تعميم به تمام بيماران نيست

نسترن مجدي‌نسب در گفت و گو با (ايسنا) ـ منطقه خوزستان ـ اظهار داشت: طبق نتايج پژوهش‌هاي مختلف، گروهي از عوامل در نمايان شدن علايم بيماري و تشديد آنها موثر است. برخي از اين عوامل شامل استرس، خستگي مفرط و گرماي شديد است.

وي افزود: ممكن است هر يك از افرادي كه سالم به نظر مي‌رسند مبتلا به بيماري MS  باشند ولي به دليل فراهم نشدن شرايط بروز علايم، بيماري آن‌ها تشخيص داده نشود.

مسئول انجمن بيماران MS خاطرنشان كرد: ژنتيك، عوامل محيطي مثل كمبود ويتامين D و برخي ويروس‌ها و نيز مصرف سيگار در تحقيقات به عنوان عوامل موثر در ابتلا به بيماري MS  مطرح شده است.

مجدي نسب يادآور شد: علل ياد شده در پژوهش‌هايي در يك منطقه به دست آمده و نمي‌توان آنها را به همه استان‌ها تعميم داد. علت قطعي بيماري MS هنوز ناشناخته است.

وي گفت: اين بيماري در خانم‌ها 5/2 برابر بيشتر از آقايان شيوع دارد.

مسئول انجمن  MSتاكيد كرد: بيماري MS ممكن است هزاران نوع علامت مختلف داشته باشد و هر يك از افراد با مشاهده علامت‌هايي مانند تكرر ادرار، اختلال ادراري، خارش غير قابل توجيه، بي‌حسي، ضعف، تاري ديد، سرگيجه و دوبيني بايد به پزشك مراجعه كنند.

مجدي‌نسب به بيماران MS توصيه كرد: از غذاهاي مانده و فست فود كم‌تر استفاده كنند.

۱۳۸۹ تیر ۲۳, چهارشنبه

آغاز ساخت خط تولید داروهای بیوتکنولوژی در ایران

عملیات احداث خط تولید داروهای بیوتکنولوژی با حضور دکتر مرضیه وحید دستجردی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی آغاز شد.
به گزارش واحد مرکزی خبر ؛‌ ساخت خط تولید داروهای بیوتکنولوژی حدود یک سال به طول خواهد انجامید که با بهره برداری از این خط تولید
داروهای مورد نیاز بیماری های خاص مانند "سرطان" و "ام اس" تولید می شود.
این خط تولید با سرمایه گذاری مشترک بخش خصوصی دو کشور ایران و آرژانتین ساخته می شود که در آن انتقال دانش فنی از شرکت آرژانتینی به ایران صورت خواهد گرفت.
شرکت ایرانی در نهایت قادر خواهد بود داروهای تولیدی خود را به19کشور منطقه صادر کند.
صرفه جویی در خروج ارز، حضور ایران در بازارهای دارویی منطقه، انتقال دانش فنی، آموزش نیروهای متخصص و کاهش قیمت داروهای نوترکیب از دستاوردهای مهم این طرح خواهد بود.
همچنین امروز خط جدید تولید دارو با حضور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افتتاح شد.
این خط جدید تولید دارو با ظرفیت تولیدی بیش از یک میلیارد قرص و کپسول برای درمان بیماری های قلب و عروق، اعصاب و روان، داخلی و همچنین داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی آماده بهره برداری است.
عملیات احداث این خط تولید،‌ در سال1386با سرمایه گذاری بخش خصوصی آغاز شد و در خرداد امسال با صرف هزینه ای بالغ بر170 میلیارد ریال به پایان رسید.
در مراسم افتتاح این خط تولید جدید معاون غذا و دارو و مدیر کل دارو وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هم حضور داشتند.
این شرکت دارویی در سال1347در زمینه واردات و توزیع محصولات دارویی تاسیس شد.

۱۳۸۹ تیر ۲۱, دوشنبه

انتشار کتاب توانبخشی به هنگام در مبتلایان ام اس

ام اس به عنوان یکی از بیماری های قرن حاضر تلقی می شود و متأسفانه علیرغم تمامی تمهیدات، طیف وسیعی از افراد جامعه به ویژه جوانان را مبتلا می کند.

گرچه دلیل ابتلا به این بیماری هنوز توسط محققان و متخصصان ذیربط به درستی شناخته نشده است، ولی با اتخاذ روش های علمی تا حد زیادی می توان نسبت به کاهش عوارض جانبی آن اقدام کرد.

مطالب این کتاب که توسط معاونت توانبخشی سازمان بهزیستی کشور به چاپ رسیده است، تا حد زیادی می تواند اطلاعات و آگاهی های لازم را به آحاد گوناگون جامعه به خصوص بیماران ام اس و سایر افراد مرتبط با آنها ارائه کند.

کتاب حاضر در 122 صفحه به علل و علائم، مشکلات و اختلالات ناشی از بیماری، مراقبت های اولیه، سیر بیماری، درمان، تمرینات توانبخشی و ... پرداخته است.

توانبخشی به هنگام در افراد با بیماری اسکلروز مولتیپل (MS) با مقدمه ای از دکتر ابوالحسن فقیه رئیس سازمان و توسط دکتر سید محمدعلی یکتامرام و کاظم نظم ده در سال 1388 نگارش و انتشار یافته است.

منبع: روابط عمومی سازمان بهزیستی کشور

۱۳۸۹ تیر ۱۴, دوشنبه

بيماري «ام اس» منشا محيطي و ژنتيكي دارد

دکتر محمدعلی صحرائیان نایب رئیس انجمن ام.اس ایران گفت : بيماري ام.اس ، هم منشا محيطي و هم منشا ژنتيكي دارد كه اين عوامل باعث فعاليت سيستم دفاعي بدن عليه خودش مي‌شود. وی افزود : افزود: علت ابتلا به بيماري ام اس هنوز مشخص نشده است و درباره علل محيطي، تئوريهاي مختلفي ارايه شده است.

وي اضافه كرد: بر طبق يك نظريه، افراد مبتلا به نوعي ويروس موسوم به «EBV» مستعدتر از ساير اشخاص در ابتلا به ام اس هستند؛ چرا كه اين ويروس سيستم دفاعي بدن را تحريك مي‌كند، اما بر اساس نظريه‌اي ديگر، كمبود ويتامين D در بروز بيماري ام اس موثر است، البته هيچ يك از اين تئوريها ثابت نشده‌اند.
اين متخصص مغز و اعصاب و فلوشيب ام‌ اس، تاري ديد، اختلال حركتي و حسي يا عدم تعادل را از جمله علايم ابتلا به بيماري ام اس برشمرد.
وي درباره وضعيت درمان ام اس در ايران گفت: اين بيماري درمان قطعي ندارد البته از 20 سال گذشته از درمانهاي مختلفي استفاده شده كه كنترل نسبي اين بيماري را موجب شده است.

دکترصحراييان  اظهار كرد: ابتلا به اين بيماري الزاما باعث فلج شدن نمي‌شود؛ چرا كه اين بيماري، سير متفاوتي دارد و روند درمان برخي بيماران به قدري مطلوب است كه آنان توانايي انجام بسياري از كارها را دارند.