۱۳۸۹ دی ۱۹, یکشنبه

جوان ترها مراقب باشند به بيماري ام اس مبتلا نشوند / ام اس يك بيماري عصبي است كه بيشتر در افراد باهوش، جوان و زنان بروز پيدا مي كند و تحقيقات نشان مي دهد اين بيماري درجهان رو به افزايش است.

به گزارش خبرنگارايرنا، شمار مبتلايان به ام اس در ايران به حدود 50 هزار نفر مي رسد و آمار اين بيماري در زنان سه برابر بيشتر از مردان بروز مي كند.
تحقيقات جديدي كه در خصوص ميزان شيوع اين بيماري انجام شده حاكي از اين است روند افزايش اين بيماري به سمت جوانتر شدن پيش رفته به طوري كه نتايج يك تحقيق نشان مي دهد در يك سال اخير شمار مبتلايان به ام اس كه در سن زير 16 سال بوده اند نسبت به سال هاي گذشته بيشتر شده است.
بيماري ام اس (مولتيپل اسكلروزيس) يكي از شايع ترين بيماريهاي دستگاه اعصاب مركزي (مغز و نخاع) است كه براثر تخريب غلاف ميلين ايجاد مي شود.
ميلين غلافي است كه الياف عصبي را احاطه مي كند و در انتقال سريع امواج عصبي نقش بسيار مهمي دارد و
در حالت طبيعي با وجود اين غلاف، امواج عصبي سريع منتقل و حركات موزون و هماهنگ بدن حاصل مي شود.
در بيماري ام اس اين غلاف عصبي تخريب مي شود و امواج عصبي از مغز به خوبي انتقال نمي يابد و در نتيجه آن، علايم مختلف بيماري ام اس ظاهر مي شود.
نكته ديگري كه در مورد اين بيماري عصبي پيش رونده بايد مورد توجه قرار گيرد درگير شدن افراد جوان و در واقع قشر فعال جامعه است كه همين امر ضرورت پرداختن و بررسي اين بيماري را بيشتر مي كند.
اما نكته اي كه ضرورت پرداختن به ام اس را بيشتر مي كند شيوع سه برابري آن در زنان است، زنان به عنوان مادر خانواده و نقش محوري آنها در خانواده هر عاملي كه سلامت آنها را تحت تاثير قرار دهد، تاثير مستقيمي بر ساير اعضاي خانواده دارد.
دكتر 'محمد علي صحرائيان' نايب رييس انجمن ام اس ايران گفت: هنوز به طور علمي و اثبات شده دليلي براي افزايش شيوع اين بيماري عنوان نشده چون تا به حال مورد بررسي قرار نگرفته است.
وي ادامه داد: در عين حال نمي توان گفت علت اين افزايش در مقايسه با گذشته بالا رفتن قدرت تشخيص بهتر و استفاده از ابزار و تجهيزات پيشرفته است.
صحراييان اظهارداشت: اگر تجهيزاتي همچون ام آر آي و كلا تشخيص بهتر اين بيماري باعث بالا رفتن شمار مبتلايان به ام اس شده باشد، پس بايد الان تعداد زيادي بيماران مبتلا به ام اس باشند كه از قبل مبتلا بوده و تا به حال تشخيص داده نشده اند.
رييس كميته علمي انجمن ام اس ادامه داد: اين درحالي است كه عمده بيماران مبتلا به ام اس افراد جواني هستند كه براي اولين بار در چند ماه يا يك سال اخير گرفتار اين بيماري شده اند و اين طور نيست كه از زمان هاي گذشته مبتلا بوده اند و تا به حال كسي بيماري آنها را تشخيص نداده است.
به گفته اين محقق فعال در زمينه ام اس، بنا برنتايج جديدترين تحقيق انجام شده درتهران در خصوص ميزان شيوع ام اس شمار بيماران زير 16 سال مبتلا به اين بيماري طي يك سال اخير افزايش يافته است.
وي تصريح كرد: براساس همين تحقيق كه در نشريه يوروپين نورولوژي (European Neurology) به چاپ رسيده متوسط سن ابتلا به ام .اس در تهران 27 سال است.
بر اساس نتايج همين تحقيق ميزان شيوع ام اس در تهران 51 نفر در هر صد هزار نفر جمعيت است و در زنان سه برابر بيشتر از مردان شيوع دارد.
صحرائيان اظهار داشت: نتايج يك بررسي در اصفهان نيز نشان مي دهد ميزان شيوع ام اس در اصفهان به 43 نفر در صد هزار نفر جمعيت مي رسد.
وي با اشاره به اينكه بيشتر مبتلايان به ام اس در كشورهاي اروپاي شمالي و آمريكاي شمالي هستند و كمترين ميزان شيوع آن در مناطق استوايي است، گفت: هم اكنون شمار مبتلايان به ام اس در جهان به دو و نيم ميليون نفر مي رسد و در ايران نيز آمار دقيقي وجود ندارد اما آمار تقريبي آن به حدود 50 هزار نفر مي رسد.
اين متخصص مغز و اعصاب در پاسخ به اينكه چرا ميزان شيوع ام اس رو به افزايش است، افزود: عوامل مختلفي همچون قرار نگرفتن در معرض آفتاب و كمبود ويتامين دي در سنين خاصي به خصوص در سن زير 15 سال احتمال ابتلا به ام اس را بيشتر مي كند و كاهش ويتامين دي بدن يكي از زمينه هاي ابتلاي به ام اس مي تواند باشد.
صحراييان در پاسخ به اينكه استرس چقدر در بروز ام اس نقش دارد، توضيح داد: بدون شك استرس و تنش هاي وارده به فرد باعث شدت يافتن بيماري مي شود و مشاهده شده است بيماران مبتلا به ام اس كه در معرض استرس قرار مي گيرند ، شدت حملات بيماري آنها بيشتر مي شود اما اينكه به طور قطعي يكي از علل ايجاد بيماري باشد از نگاه علمي بررسي نشده است.
رييس كميته علمي انجمن ام اس خاطر نشان كرد: بر حسب اينكه ام اس كدام قسمت دستگاه عصبي مركزي را درگير كند، علايم مختلفي پديدار مي شود و شايع ترين علامت ام اس درگيري عصب اپتيك يا درگيري عصب چشمي است كه بيمار با مشكل تاري ديد به پزشك مراجعه مي كند.
وي افزود: بيمار براي چند روز يا چند هفته دچار تاري ديد در هر دو چشم يا يك چشم خود مي شود. ممكن است تاري ديد با درمان و يا بدون درمان برطرف شود و بيمار احساس بهبودي كند، اما با معاينه پزشك متوجه التهابات عصب چشمي مي شود و با بررسي هاي بيشتر بيماري ام اس تشخيص داده مي شود.
صحراييان علائم ديگر ام اس را، ضعف دراندام ، احساس گزگز و خواب رفتن دست، احساس بي حسي در پاها تا ناحيه كمر، عدم تعادل و اختلال در راه رفتن برشمرد.
دكتر 'سعيد شاه بيگي' متخصص مغز و اعصاب نيز در اين زمينه گفت: شيوع ام اس در كشور ما رو به افزايش است و بيشتر اين بيماران در رده سني 20 تا 40 سال قرار دارند كه بيشتر افراد جوان، فعال و با هوش جامعه هستند و در دنيا به اين نكته توجه خاصي مي شود.
اين متخصص در پاسخ به علت افزايش شيوع ام اس درايران افزود: نچه مسلم است افزايش شمار مبتلايان به ام اس در كشور طي سال هاي اخير است كه عوامل مختلفي از جمله ژنتيك، عوامل محيطي و تغيير در سيستم ايمني بدن و عفونت ها در بروز آن نقش دارند اما اعلام علت مشخص آن معلوم نيست.
شاه بيگي ادامه داد: تغييرات محيطي مانند نور نيز براين عارضه تاثير دارد و ديده شده در كشورهايي مانند كانادا و انگليس كه ميزان ام اس بالاست مردم با نور آفتاب تماس كمتري دارند.
رييس انجمن بيماري هاي خاص شهرستان بروجرد نيز اعلام كرد:د شمار موارد جديد تشخيصي ام اس در اين شهر طي چند سال اخير بيشتر شده است.
'فاطمه ياراحمدي' گفت: هم اكنون در هفته دو يا سه مورد جديد ام اس تشخيص داده مي شود در حاليكه دو يا سه سال قبل، در ماه يك يا دو مورد بيمار تشخيص جديد ام.اس مراجعه مي كرد.
وي افزود: اكنون شمار اين بيماران در بروجرد به 160 نفر مي رسد كه بيشتر آنها را افراد جوان تشكيل مي دهد.

۱۳۸۹ دی ۱۸, شنبه

داروهاي خارجي بيماران ام اس بدون حمايت بيمه‌ها عرضه مي‌شود

رئيس انجمن ام اس خوزستان گفت: داروهاي خارجي بيماران مبتلا به ام اس بدون حمايت بيمه‌ها عرضه مي‌شود كه هزينه زيادي را بر اين قشر تحميل كرده است. 
نسترن مجدي نسب اظهار داشت: بيماران ام‌.اسي نزديك به يكصد نوع دارو براي بيماري خود مصرف مي‌كنند كه داروهاي خارجي بدون حمايت بيمه به اين بيماران عرضه مي‌شود.
اين مقام مسئول افزود: قيمت داروهاي خارجي بسيار بالاست و اين امر موجب مي‌شود كه اغلب بيماران ام‌.اسي از پرداخت هزينه داروها ناتوان بوده و قادر به تأمين آنها نباشند.
وي گفت: اين در حالي است كه اين داروها از داروهاي اصلي بيماران ام.اس محسوب مي‌شود كه البته بسيار هم گران ‌قيمت هستند.
مجدي نسب افزود: داروهاي ساخت داخل كشور با حمايت بيمه به طور رايگان در اختيار بيماران ام.اسي قرار مي‌گيرد ولي داروهاي اساسي كه بيماران مصرف مي‌كنند از گروه داروهاي ساخت خارج كشور است كه با قيمت بسيار زياد در بازار موجود است.
رئيس انجمن ام.اس استان افزود: در اين ميان اگر چه انجمن ام.اس استان تلاش مي‌كند در زمينه تهيه اين داروها به بيماران كمك كند ولي متأسفانه به دليل عدم حمايت مسئولان استان اين انجمن خود با مشكلات زيادي روبه‌رو است كه قادر به حمايت چنداني از اين بيماران نيست.
وي گفت: با توجه به اينكه در استان به انجمن‌ها اهميت چنداني داده نمي‌شود، همواره در حمايت نيازمندان خود دچار مشكلات متعددي هستند، اين در حالي است كه انجمن‌ها مي‌توانند در كاهش مشكلات بيماران عضو و همچنين جلوگيري از مراجعه بيماران به مسئولان، بسيار تأثيرگذار عمل كنند.
اين مقام مسئول افزود: با توجه به اينكه بيماران ام.اسي تا پايان عمر بايد دارو مصرف كنند و درمان قطعي ندارند، بايد براي مشكلات تأمين داروي اين گروه از جامعه راه حلي انديشيده شود تا كمتر در مشكلات مالي قرار بگيرند.
مجدي‌نسب افزود: اگر از انجمن‌ها حمايت شود شايد تا حدودي بتوان مشكلات اين بيماران را كاهش داد.
وي گفت: در حال حاضر 50 هزار بيمار ام.اسي در سطح كشور وجود دارد كه رقم بسياربالايي است.
رئيس انجمن ام.اس خوزستان افزود: انجمن ام.اس استان كاملاً خودگردان است و هيچ مكان و ارگاني آن را حمايت نمي‌كند البته بسياري از انجمن‌ها در استان چنين وضعيتي دارند.
اين مقام مسئول خاطرنشان كرد: در حال حاضر بيماران عضو در اين انجمن توسط خيرين و از طريق كمك‌هاي مردمي حمايت مي‌شوند. 

۱۳۸۹ دی ۱۳, دوشنبه

بازارچه غذای دیماه به نفع بیماران ام.اس / تحقیقات جدید محققان دانشگاه کلوریدا نشان می دهد كه در آینده ی نزدیک درمان موفق بيماري ام.اس محقق خواهد شد.

بازارچه ی غذای دیماه به نفع بیماران ام.اس، روزهای سه شنبه و چهارشنبه ی هفته ی جاری(14 و 15 دی ماه) در تهران برگزار می شود
به گزارش خبرنامه ی ام.اس، غذاهای طبخ شده توسط خیرین در این بازارچه به نفع بیماران مبتلا به ام.اس به فروش می رسد. انجمن ام. اس ایران میزبان
برپایی این بازارچه است و علاقمندان می توانند برای شرکت در آن ساعت 11:30 الی 14:30 به نشانی تهران - خیابان وصال شیرازی - بین خیابان های انقلاب و طالقانی - کوچه ی شمس - انجمن ام.اس ایران مراجعه کنند. 
تحقیقات جدید محققان دانشگاه کلوریدا نشان می دهد كه در آینده ی نزدیک درمان موفق بيماري ام.اس محقق خواهد شد. ام.اس، بیماری اختلال سیستم عصبی است که این اختلال در بیماران مختلف شدت و ضعف دارد. داروهایی که مبتلایان به ام.اس استفاده می کنند تنها به کنترل و گسترش نیافتن آن کمک می کند.
هم اکنون قریب به دو میلیون نفر در جهان و  حدود 30 هزار نفر در ایران به ام.اس مبتلا هستند. روند ابتلا به این بیماری در چند سال گذشته در ایران سرعت داشته است. تاکنون علت ابتلا به این بیماری مشخص نشده است.

دعوت به کار در کارگاه انجمن بیماران ام.اس

کارگاه توانبخشی انجمن ام.اس ایران به منظور گسترش فعالیت خود از بین بیماران مبتلا به ام.اس و اعضای خانواده ی آنها تعدادی نیروی کار و  نیز کارآموز می گیرد.
به گزارش خبرنامه ی ام.اس، علاقمندان می توانند برای فعالیت حرفه ای و یا کسب آموزش حرفه ای با کارگاه واحد توانبخشی انجمن ام.اس ایران به شماره تلفن 
۶۶۴۰۲۰۷۰
 تماس بگیرند.
متن اطلاعیه ی واحد توانبخشی انجمن ام.اس ایران به شرح زیر است:

یا مستعان (ای یاری دهنده)

واحد توانبخشی، حمایتی و آموزشی انجمن‌ام اس ایران به منظور توسعه و فعالیت آن در رشته‌های مختلف خیاطی، نقاشی روی پارچه، ساخت زیور آلات و دیگر رشته‌ها، از بیماران و بستگان نزدیک آنان دعوت به عمل می‌آورد تا با همکاری خود در بارور شدن و رشد این مجموعه ساعی باشند. 

بدیهی است، کسب مهارت‌ها و ارائه بهترین کار در بازارچه‌های مختلف، پیامد افزایش درآمد را نیز برای شرکت کنندگان به همراه خواهد داشت. 

 «در انتظار دیدار و هم فکری شما هستیم» 

آدرس: تهران - خیابان جمهوری، سه راه جمهوری، جنب فروشگاه رفاه، پاساژ پرنیان، طبقهٔ هفتم
تلفن: ۶۶۴۰۲۰۷۰