۱۳۸۹ اردیبهشت ۴, شنبه

بيماران خاص ؛ نيازمندِ توجه بيشتر هستند

بیماران خاص ؛ نیازمندِ توجه بیشتر همیشه گروهی از افراد در جامعه ، نیازمند مراقبت های ویژه و مادام العمر هستند که " بیماران خاص " یکـی از این گروه هاست .

" بیماری های خاص " به بیماری هایی گفته میشود که صعب العلاجند و قابل درمان نیستند و این بیماران باید تا آخر عمر تحت مراقبت های خاص قرار گیرند .

وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی ، بیماری های تالاسمی ، هموفیلی ، ام.اس ، نارسایی مزمن کلیــوی تحت دیالیز را از جمله بیماری های خاص می داند .

این موضوع و خدمات رسانی بهتـر و مطلـوب به بیماران خاص در استان کهگیلویه و بویراحمد هم دغدغه ای برای مسولان شده است .

مسئول امور بیماران خاص دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانـی کهگیلویه و بویراحمد گفت : 794 بیمار خاص در این استان شناسایی شده است .

نوشین مبصر افزود : از این تعداد 370 نفر تالاسمی ، 172 نفر مبتلا به بیماری ام.اس ، 118 نفر پیوند کلیه ، 102 نفر دیالیزی و 32 نفر هموفیلی هستند .

او اضافه کرد : از مجموع بیمـاران خاص این استان 357 نفر در شهرستان بویراحمد ، 224 نفر در شهرستان گچساران و 213 نفر هم در شهرستان کهگیلویه هستند .

صدیقه احسان اصل ساکن کهگیلویه که مجبور به پیوند کلیه مادرش شده است می گوید : با بروز این بیماری همه مشکلات مضاعف می شود چراکه هم هزینه های درمان بسیار بالاست و هم فرد مبتلا به نارسایی کلیـوی دیگر توان انجام فعالیت های جسمانی سنگین را ندارد و حمایت از این گونه افراد بویــژه اتخاذ تدابیری برای سهولت درمان آنان ضروری است .

علی رستمی ، بیمار هموفیلی هم ، بالا بودن هزینه دارو ، نبود برخی از اقلام دارویی در استان ، نبود مرکــزی مشخص برای ارائــه خدمات به بیماران خاص و نبـود انجمن حمــایت از بیماران خاص را از مشکلات موجود برشمرد .

او گفت : برخـی از بیمـاران خاص در استان از تامین هزینه های معمولی خود مانند ایاب و ذهاب ، پوشـاک و خورد و خوراک عاجزند حال اینکه هزینه های درمان و سایر مشکلات هم برای آنان اضافه می شود .

بیمار دیالیزی دیگری هم می گوید : بیماران خاص علاوه بر اینکه درد جسمـی فراوانی را متحمل می شونــد مشکلات روحی و روانی هم برای خانواده و دوستان خود ایجاد می کنند .

در همین حال نوشین مبصر مسئول امور بیماران خاص دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتـی و درمانـی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه همه بیماران خاص شناسایی شده در استان شناسنامه دار هستند گفت بیماران خاص شناسایی شده در این استان به لحاظ تجویز و تهیه دارو از سوی پزشکان و داروخانه ها با مشکل خاصی مواجه نیستند .

مبصر افزود از آنجاکه بخش عمده ای از بیماران خاص کهگیلویه و بویراحمد ساکن مناطـق روستایی هستنـد برای درمان خود در شهرها با مشکلات متعددی از قبیل رفت و آمد و اقامت مواجه اند که لازم است برای این مشکل مهم چاره اندیشی شود .

او گفت براساس بخشنامه وزارت بهداشت برخی از خدمات مورد نیاز برای بیماران تلاسمی شامل تزریق خون ، تأمین پمپ و تهیه برخی از داروهای اختصاصی ، دیالیز و شالدون گذاری ( وسیلـه ای برای دسترسی به رگ ) و برخی از داروهای اختصاصی برای بیماران دیالیزی رایگان است .

مسئول امور بیماران خاص دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی کهگیلویه و بویراحمد تصـریح کرد برخی از داروهای بیماران ام .

اس هم رایــگان و برخی خدمات دیگـر برای بیماران خاص با پرداخت 10 درصد ازسوی بیمار و مابقی ازسوی بیمه کننده ، ارائه می شود .

نوشین مبصر ، یکی از مشکلات بیماران خاص را توانایی نداشتن آنان برای انجام شغل های معمولی بیان کرد و خواستار زیرپوشش قراردادن این افراد از سوی نهادهای حمایتی از جمله هلال احمر ، بهزیستی و کمیته امداد برابر قوانین شد .

دانشگـر ، کارشناس بهداشـت و درمان هم ، بازآموزی پزشکان عمومی ، آموزش پرسنل درمانی ، برنامه ریزی برای اصلاح تغذیه بیماران خاص ، افزایش سطح اطلاع رسانی ، اختصاص بودجه یا ایجاد صندوقـی برای تامین هزینه های درمانی بیماران نیازمند بخصوص بیماران خاص و تامین داروهای اورژانسـی بیماران خاص راازجمله راهکارهای مورد نظر برای برطرف شدن مشکل این بیماران برشمرد .

کارشناس دیگری هم راه اندازی بانک اطلاعات به روز برای بیمـاران خاص و ساخت درمانگاه بیمـاران خاص از سوی دانشگاه علوم پزشکی را از دیگر راهکارهای کمک به این بیماران دانست

هیچ نظری موجود نیست: