۱۳۸۹ خرداد ۱, شنبه

رييس اداره پيوند و بيماري هاي خاص وزارت بهداشت گفت: هزينه درمان بيماران خاص 60 ميليون ريال دريکسال است که اين ميزان هزار برابر هزينه بيماران معمولي است.

دکترمحمدرضا عقيقي روز سه شنبه در همايش بيماران خاص در شيراز افزود: بالا بودن سرانه هزينه درمان بيماران خاص يک پيام مهم دارد و آن اين است که بايد همه امکانات را براي بهره وري بهتر و ارائه خدمات مطلوب به اين قشر بکار بنديم.


وي افزود: با اين هزينه هاي گزاف که براي درمان بيماران خاص در کشور صرف مي شود اگرنتوانيم رضايت اين بيماران را جلب کنيم و خدماتي ارائه دهيم که در خور و شايسته باشد بايد در خدمتگزاري خود تجديد نظر کنيم.

رييس اداره بيماري هاي خاص وزارت بهداشت با بيان اينکه منابع مالي و تجهيزات در کشور ما براي خدمات رساني به بيماران خاص محدود است اضافه کرد : خيلي دقت کنيم که از اتلاف منابع جلوگيري شود و در نهايت بتوانيم رضايت بيماران را نيز جلب کنيم.

دکتر عقيقي خاطر نشان کرد: بيماران تالاسمي ، هموفيلي ، ام اس و کليوي در گروه بيماران خاص هستند و بايد با حرکت به سمت عدالت محوري سعي کنيم که به همه اين افراد نگاهي توام با عدالت در برخورداري ازخدمات داشته باشم وي گفت: براي ارائه خدمات بهتر به اين بيماران هم بايد وزارت بهداشت و سازمان هاي بيمه و وزارت رفاه و بقيه مسوولان همت کنند و هم بيماران دراين زمينه مشارکت بيشتر داشته باشند و با همت جمعي کار را بهتر انجام دهيم.

رييس اداره بيماري هاي خاص وزارت بهداشت در مورد بيماران کليوي گفت: متاسفانه اين نوع بيماري در کشور ما رو به افزايش است و در حاليکه درصد رشد آن در دنيا بين هفت تا 12درصد است کشور ما در اين زمينه رشدي 10 درصدي دارد .

وي افزود:در باره بيماري تالاسمي هم وزارت بهداشت برنامه پيشگيري تدوين کرده که اميد است با اجراي دقيق آن از روند بروز اين بيماري کاسته شود.

دکتر عقيقي در باره بيماري ام اس گفت: متاسفانه هنوز علت اين بيماري در جهان به طور دقيق شناخته نشده از اين رو نمي توان برنامه دقيقي براي پيشگيري از آن ارائه داد و تمام تلاش ها در زمينه شناخت و علت يابي اين بيماري است.

در اين همايش دو روزه مسوولان بيماري هاي خاص ازدانشگاههاي علوم پزشکي سراسر کشور فرايند هاي کنترل بيماري هاي خاص را ارائه داده وبه بررسي نظرات و راهکارهاي علمي پرداختند.

رييس اداره پيوند و بيماران خاصوزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکي همچنين گفت: امسال همه اعتباراتي که براي درمان بيماران خاص اختصاص يافته 9 هزار و 500 ميليارد ريال است که حدود 9 درصد کل اعتبارات حوزه سلامت و بهداشت است.

عقيقي افزود: در حوزه سلامت از محل اعتبارات وزارت بهداشت و وزارت رفاه و ساير اعتبارات حدود 121 هزارميليارد تومان اختصاص يافته است.

وي اضافه کرد: اين ارقام که در مورد هزينه بيماران خاص اعلام شده هزينه هايي است که به طور مستقيم براي اين بيماران صرف ميشود در حاليکه اگر بخواهيم هزينه هاي غير مستقيم را هم در نظر گيريم ارقام بسياربيشتر مي شود.دکتر عقیقی مسئول اداره پیوند و بیماریهای خاص معاونت درمان وزارت بهداشت در هشتمین همایش سراسری مسئولان بیماریهای خاص دانشگاههای علوم پزشکی کشور در شیراز گفت : در ایران 76 هزار نفر بیمار خاص و 70 هزار بیمار صعب العلاج وجود دارد .وی افزود : در ایران 17 هزار بیمار تالاسمی – 7 هزار بیمار هموفیلی و 17 هزار بیمار ام – اس و 35 هزار بیمار کلیوی و پیوندی وجود دارد که آمار نسبتاً بالایی است و باید قبل از اینکه این آمار افزایش یابد منابع و اعتبارات و امکانات لازم برای پیشگیری و درمان آن در نظر گرفته شود .
وی با اشاره به اینکه یکی از اهداف وزارت بهداشت کمک به درمان این گونه بیماران است افزود: در بحث بیماران ام اس که آمار آن رو به افزایش است تا کنون علت این بیماری مشخص نشده است .

دکتر عقیقی افزود : رشد بیماریهای کلیوی در جهان بین 7 تا 12 درصد است که ایران نیز از آن مستثنی نیست .

دکتر درویشی مسئول بیماریهای خاص دانشگاه علوم پزشکی فارس گفت : در استان فارس حدود 7 هزار بیمار خاص وجود دارد که از این تعداد 1840 بیمار ام اس - 2 هزار بیماران کلیوی - 1500 بیمار تالاسمی و 1100 بیمار دیالیزی وجود دارد و روزانه بین 1 تا2 نفر به جمع بیماران دیالیزی استان افزوده می شود .

وی افزود : اگر برای درمان و پیشگیری از این بیماریها برنامه ریزی مدون صورت نگیرد در آینده کنترل این بیماریها غیر ممکن می شود پس لازم است شبکه های مراقبتی و اتاقهای فکر پیش بینی شود تا در آینده با مشکل مواجه نشویم .

در این همایش دو روزه حدود 100 نفر از مسئولان بیماریهای خاص دانشگاههای علوم پزشکی سراسر کشور ضمن تبادل اطلاعات، راههای پیشگیری و درمان بیماریهای خاص را بررسی می کنند.
دریافت خبر از دنیز عزیز

هیچ نظری موجود نیست: