۱۳۸۹ تیر ۷, دوشنبه

شيوع ام‌اس و سرطان در اصفهان

استاندار اصفهان گفت:‌ برخي بيماري‌ها مانند M. S، سرطان و بيماريهاي آلژيك در اصفهان شيوع بيشتري نسبت به مناطق ديگر داشته باشد و امروزه علم ثابت كرده كه اين بيماري‌ها به دليل همين آلايندگي‌ها اتفاق مي‌افتد.

به گزارش ايلنا، عليرضا ذاكر اصفهاني در نشست مطبوعاتي كه با حضور خبرنگاران اعزامي از تهران برگزار شد درباره وضعيت تالاب گاو خوني گفت: تالاب گاو خوني دچار مشكل شده و ما نمي‌توانيم مشكلاتي مانند بحران آب را به آساني برطرف كنيم.

استاندار اصفهان ادامه داد: متاسفانه در يك دهه گذشته دو دوره خشكسالي در اصفهان داشته ايم كه آخرين خشكسالي مربوط به سه سال پيش مي‌شود.

او افزود: اين خشكسالي‌ها باعث شده كه آب رودخانه‌ها خشك شود و آب به منتهي عليه شرقي اصفهان و تالاب گاو خوني نرسد و بنابراين كم آبي همچنان تالاب گاو خوني را تهديد مي‌كند.

ذاكر اصفهاني تصريح كرد: از زماني كه استاندار اصفهان شده ام به همراه ساير دستگاه‌هاي اجرايي مرتبط مانند ستاد بحران و آب منطقه‌اي تلاش كرده ايم كه مشكل كم آبي زاينده رود راحل كنيم و اگر امروز آبي در زاينده رود مشاهده مي‌شود به خاطر همين تلاش‌ها است. در مقطعي كه آب زاينده رود خشك شده بود مردم به لحاظ روحي و رواني آسيب فراواني ديدند.

استاندار اصفهان تصريح كرد: به غير از زاينده رود، منابع ديگري هم براي تامين آب استان وجوددارد كه از جمله آنها مي‌توان از منابع زردكوه نام برد در حال تلاش هستيم كه از منابع آب ديگر استان استفاده كنيم و به اين ترتيب هم زاينده رود را از كم آبي نجات دهيم و آب مورد نياز استان را تامين كنيم.

او ادامه داد: در حال حاضر زاينده رود خشك نيست و تا حدودي از خطر نجات يافته است.

اصفهان از نظر آلودگي‌ها در وضعيت بدي قرار گيرد

استاندار اصفهان گفت: وجود كارخانه‌هاي زياد پتروشيمي، ‌پالايشگاه، كارخانه‌هاي فولاد و سيمان و بهره برداري فراوان از خاك و گچ منطقه باعث شده اصفهان از نظر آلودگي‌ها در وضعيت بدي قرار گيرد.

او ادامه داد: آمايش سرزمين خوبي در استان اصفهان صورت نگرفته و همين مساله مشكل آلودگي‌ها را فزايش داده است برخي از مراكز صنعتي در مكان‌هاي نامناسب ساخته شده مثلاً پالايشگاه اصفهان در مسير وزش باد قرار دارد و آلودگي‌ها از شمال غرب اصفهان به سمت جنوب شرقي، حركت مي‌كند وبه اين ترتيب آلودگي بالاي سر اصفهان سايه مي‌افكند.

افزايش شيوع M.S و سرطان ها در اصفهان به علت آلودگي ها

ذاكر اصفهاني افزود: از طرف ديگر در مناطق شرق اصفهان منابع زيادي از خاك و گچ وجوددارد كه به طور دائم از آنها برداشت مي‌شود واين مساله نيز باعث بروز آلودگي‌هاي بيشتري مي‌شودو عوارض ناشي از گاز‌هاي CO2 و گاز‌هاي گلخانه‌اي مشكلات فراواني براي اصفهان ايجاد كرده به طوري كه آلايندگي را نه تنها در هوا بلكه در خاك و آب نيز مشاهده مي‌كنيم.

او گفت: رودخانه زاينده رود از آب فاضلاب بسياري از شهرهايي كه در مسير آن قرار دارند آلوده مي‌شود. چه در استان اصفهان و چه در استان چهار محال بختياري فاضلاب به داخل زاينده رود ريخته مي‌شود و پسماند كارخانه‌ها و حتي فاضلاب منطقه شرق اصفهان و فاضلاب شهر بزرگ شادگان نيز به زاينده رود ريخته مي‌شود.

استاندار اصفهان تصريح كرد:‌ آلودگي‌هاي فراواني استان اصفهان را تهديد مي كند به طوري كه شايد بتوان گفت كمتر منطقه‌اي در جهان وجود دارد كه تا اين ميزان در معرض آلودگي قرار داشته باشد همين موضوع باعث شده كه برخي بيماري‌ها مانند M. S، سرطان و بيماريهاي آلژيك در اصفهان شيوع بيشتري نسبت به مناطق ديگر داشته باشد و امروزه علم ثابت كرده كه اين بيماري‌ها به دليل همين آلايندگي‌ها اتفاق مي‌افتد.

استاندار اصفهان تصريح كرد: مسوولان استان اصفهان در تلاش هستند كه اقداماتي براي رفع اين آلودگي‌ها انجام دهند فيلترينگ كارخانه‌ها از جمله اين اقدامات است همچنين از ادامه توسعه چنين كارخانه‌هايي به شدت جلوگيري مي‌شود.

استاندار اصفهان تصريح كرد: ديگر هيچ مجوزي براي كارخانه‌هايي كه آلايندگي دارند داده نمي‌شود و براي تصفيه خانه شادگان اعتبارات مناسبي در نظر گرفته شده تا هر چه زوتر آماده شود.

ذاكر اصفهاني ادامه داد: اولويت كاري ما به بحث تصفيه فاضلاب‌ها مربوط مي‌شود و به زودي اين سيستم‌ها به بهره برداري مي‌رسند.

ديگر مجوز برداشت خاك و گچ در شرق اصفهان داده نمي شود

استاندار اصفهان بيان كرد: در مورد شرق اصفهان و منابع طبيعي مربوط به خاك و گچ نيز اقداماتي صورت گرفته و قرار است كه ديگر اجازه برداشت داده نشود البته عده‌اي از قبل مجوز‌هايي را دريافت كرده بودند كه مجوز آنها تا آذرماه به پايان مي‌رسد و ديگر اجازه برداشت از اين منطقه به كسي داده نمي‌شود و قرار است سايت جديدي براي برداشت خاك و گچ در نظر گرفته شود.

او گفت: در رابطه با بيان زدايي و مقابله با آن اقدامات جدي صورت گرفته و در هفته منابع طبيعي برنامه‌ريزي براي مهار چندين هكتار از بيابان‌هاي شمالي اصفهان را كه در حال پيشروي به سمت اصفهان بود صورت گرفت.

استاندار اصفهان تصريح كرد: بايد براي بيابان زدايي مناطقي از جنوب شرق اصفهان به سمت شمال شرق كه شرايط خوبي به لحاظ طبيعي ندارند، اقداماتي صورت گيرد و اعتبار مورد نياز تامين شود.

مجوز توسعه پالايشگاه اصفهان در جهت كاهش آلودگي ها صادر شده است

استاندار اصفهان در رابطه با توسعه پالايشگاه اصفهان گفت: توسعه اين پالايشگاه در راستاي كم كردن آلايندگي‌هاي ناشي از فعاليت هاي پالايشگاه در حال انجام است و مجوزي هم كه براي توسعه اين پالايشگاه داده شده فقط به خاطر اين است كه مي‌تواند در كاهش آلودگي‌ها كمك كند.

استاندار اصفهان گفت: آلودگي‌هاي آب زاينده رودو بيماري‌هاي ناشي از آن را نمي‌توان كتمان كرد واقعيت اين است كه به شدت سطح آلايندگي اين رودخانه بالا است و ما به دنبال كاهش آلايندگي‌ها هستيم اگر نگاهي به زاينده رود در داخل شهر اصفهان بيندازيد، جلبك‌هايي را مشاهده مي‌كنيد كه دليل عمده آن فاضلاب‌هايي است كه به داخل رودخانه‌ها ريخته مي‌شود البته بخشي از علت وجود اين جلبك‌ها به گرماي هوا و عدم جريان مناسب اب باز مي‌گردد.

بخشي از زمين هاي منابع طبيعي به طرح مسكن مهر واگذار شده است

او در رابطه با طرح مسكن مهر و استفاده از زمين‌هاي منابع طبيعي براي اين ساخت و سازها گفت: متاسفانه در استان از نظر زمين دچار مشكل هستيم مثلاً در برخي از شهرهاي اصفهان مانند خميني شهر هيچ زميني براي ادامه ساخت و سازها وجد ندارد و چاره‌اي جز استفاده از زمين‌هاي منابع طبيعي وجود ندارد.

استاندار اصفهان گفت: بايد مشكل مسكن مردم را حل كرد، بلند مرتبه‌سازي به تنهايي چاره كار نيست بنابراين بايد از زمين‌هاي منابع طبيعي استفاده كنيم.
دریافت خبر از دنیز عزیز
منبع

هیچ نظری موجود نیست: