۱۳۸۹ مرداد ۲۷, چهارشنبه

فرضيه تاثير برنج لنجان بر روند افزايش ام‌اس را رد مي‌كنم

پرفسور ترابي‌نژاد  عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات دانشگاه علوم پزشكي اصفهان گفت: فرضيه تاثير برنج لنجان بر روند افزايش بيماري ام‌‌اس را رد مي‌كنم.
شهريار اديبي ظهر امروز در نشست خبري بررسي وضعيت بيماري ام اس در شهرستان اصفهان، اظهار داشت: با توجه به اينكه مكانيسم ايجاد بيماري ام اس در بدن كند و ملايم است به همين منظور احتمال وجود عامل بيماري‌زا در مواد غذايي كه در سال كمتر از ديگر مواد مصرف مي‌كنيم، بيشتر است.
وي بيان داشت: برنج لنجان از مواد غذايي است كه در طول سال بسيار زياد توسط افراد مصرف مي‌شود به همين خاطر احتمال اينكه عامل بيماري‌زا در برنج باشد را رد مي‌كنم.
عضو هيئت علمي مركز تحقيقات پروفسور ترابي‌نژاد دانشگاه علوم پزشكي اصفهان خاطرنشان كرد: تاكنون 20 طرح پژوهشي با استفاده از سلول‌هاي بنيادي با همكاري پژوهشكده رويان و دانشكده پزشكي انجام شده كه مقالات تعدادي از اين طرح‌هاي تحقيقاتي به چاپ رسيده است.
وي با اشاره به اينكه استفاده از سلول‌هاي بنيادي بيشتر تبليغاتي و سياسي است، ادامه داد: نسبت اطلاعات بشر در مورد مكانيسم‌هاي سلولي و رسيدن به جواب آن مثل چيدن يك ميوه از يك باغ بزرگ است.
اديبي انعكاس بسياري از قضاوت‌هاي صورت گرفته در زمينه اخبار سلول‌هاي بنيادي از سوي مراكز علمي مختلف را تنها به منظور دريافت بودجه دانست و افزود: تازه وارد كلاس سلول‌هاي بنيادي شديم و راه طولاني در پيش رو داريم.
وي با بيان اينكه بيماري ام اس امروزه به يك بحث سياسي تبديل شده است، بيان داشت: اين بيماري را بايد از سه جنبه استعداد ژنتيكي، عامل بيماري‌زا و درمان مورد بررسي قرار داد.
عضو هيئت علمي مركز تحقيقات پرفسور ترابي‌نژاد دانشگاه علوم پزشكي اصفهان تصريح كرد: در زمينه استعداد ژنتيكي تاكنون خيلي بحث شده است اما هنوز به نتيجه قطعي نرسيديم كه بايد در اين بين به دنبال خط وسط بيماري و يافتن علت آن باشيم.
وي ادامه داد: به دنبال يك دسته ماده شيميايي در آب زاينده رود هستيم كه به عنوان عامل بيماري‌زا ام اس بتوان روي آن كار كرد و بايد منبع توليد اين مواد را شناسايي كرد.
اديبي افزود: با تحقيقات بسياري فهميديم كه عامل بيماري‌زا بايد بين پل كله تا پايين‌زاينده رود اصفهان باشد كه تنها عامل مشترك در اين محدوده آب است بنابراين محور پژوهش‌هاي خود را روي آن قرار داديم.
وي گفت: در محدوده ذكر شده با استقرار و تمركز بخش اعظم كارخانجات روبه‌رو هستيم كه يك اشتباه محاسباتي صورت گرفته است و اينكه چرا بايد قطب صنعتي اصفهان در بالاي زاينده‌رود باشد.
عضو هيئت علمي مركز تحقيقات پرفسور ترابي‌نژاد دانشگاه علوم پزشكي اصفهان تصريح كرد: در حال حاضر روي 7 ماده شيميايي موجود در آب زاينده رود به عنوان عامل بيماري‌زا مشكوك شديم كه در حال تحقيق و بررسي هستيم.
وي گفت: از آنجائيكه تحقيق روي مواد شيميايي موثر بر افزايش بيماري ام اس هزينه بالايي مي‌طلبد به خاطر همين اين مواد را تقسيم‌بندي كرديم.
اديبي كه از اعلام اسامي مواد شيميايي احتمالي بر روند بيماري ام اس خودداري كرد، افزود: به خاطر كمبود هزينه روي يك ماده شيميايي فعاليت تحقيقاتي مي‌كنيم كه به خاطر امنيت پژوهش بايد محرمانه بماند.
وي از سيانين به عنوان يكي از مواد شيميايي موثر بر روند بيماري ام اس خبر داد كه به راحتي از كارخانجات مستقر در نزديك زاينده رود به داخل آب ريخته مي‌شود، بيان داشت: هم‌اكنون ذهن‌ها به اشتباه به سمت فلزات سنگين جهت گرفته كه تنها دليل آن انجام آزمايش روي اين مسئله با تجهيزات آزمايشگاه فعلي مقرون به صرفه است. 

۱ نظر:

فتحی نجفی گفت...

باسلام، با توجه به اینکه اینجانب در خصوص فلزات سنگین کار تحقیقاتی انجام داده ام مایلم در صورتی که گروه تحقیقاتی تمایل داشته باشند با آنها همکاری کنم.