۱۳۸۹ شهریور ۸, دوشنبه

مژگان محسنی نیا بازرس انجمن ام.اس ایران : مصرف داروی ایرانی ام اس برای برخی بیماران عارضه دارد

بازرس انجمن ام اس ایران گفت: ما هیچ حساسیتی به داروی ایرانی بیماران ام اس (سینووکس) نداریم اما برخی بیماران با مصرف این دارو دچار عارضه می شوند. مژگان محسنی نیا اظهار داشت: انجمن ام اس به شدت از صنعت دارویی کشور حمایت می کند اما سئوال این است که مصرف داروی ایرانی به چه قیمت تمام می شود؟
وی از دارو به عنوان یک مسئله حیاتی برای بیماران یاد کرد و افزود:
در حال حاضر بیمارانی هستند که 10 سال است داروی خارجی (آوانکس) را استفاده می کنند و بدن آنها به مصرف نوع ایرانی این دارو واکنش نشان می دهد.
محسنی نیا با تاکید بر اینکه هیچ اصراری بر استفاده از داروی خارجی وجود ندارد، ادامه داد: وقتی قیمت داروی ایرانی 22 هزار تومان است و قیمت خارجی آن 420 هزار تومان، مگر می توان باور کرد که بیمار به عمد نمی خواهد داروی ایرانی را مصرف کند. قطعا وضعیت جسمی برخی بیماران با استفاده از داروی ایرانی دچار اختلال شده و می بایست نوع خارجی دارو را مصرف کنند.
بازرس انجمن ام اس ایران با اشاره به اینکه در حال حاضر حدود هزار نفر از بیماران ام اس از داروی ایرانی استفاده می کنند و هیچ عارضه ای هم ندارند، افزود: بیش از 1200 نفر از بیماران مبتلا به ام اس نیز از نوع خارجی دارو استفاده می کنند.
وی گفت: اکثر قریب به اتفاق بیماران ام اس دچار مشکلات اقتصادی هستند و اگر داروی ایرانی عارضه ای نداشت حتما از آن استفاده می کردند که پول کمتری بدهند اما وقتی بدن آنها جواب نمی دهد ناچار باید از داروی خارجی که سالها مصرف کرده اند، استفاده کنند.
محسنی نیا با اشاره به عضویت حدود 18 هزار بیمار مبتلا به ام اس در این انجمن، افزود: 10 هزار نفر بیماران مربوط به تهران و مابقی برای شهرستانهای کشور هستند.
بازرس انجمن ام اس ایران با اعلام اینکه میزان ابتلا به ام اس در خانمها 3.5 برابر آقایان است، گفت: متاسفانه زنان بیشتر از مردان، متحمل دشواریها و آسیبهای این بیماری می شوند.
وی افزود :  به تازگی افزایش قیمت داروی خارجی ام اس (آوانکس) از 220 هزار تومان به 420 هزار تومان مشکلات متعددی را برای بیماران به وجود آورده است که وزارت بهداشت در پاسخ به این افزیش قیمت عنوان داشته با توجه به اینکه داروی ایرانی "سینووکس" از نظر کمی و کیفی پاسخگوی نیاز بیماران است و متخصصان نیز آن را تائید کرده اند برای حمایت از تولید داخل، یارانه داروی داخلی و خارجی این بیماران یکسان شده است.
 

هیچ نظری موجود نیست: