۱۳۸۹ آبان ۱۶, یکشنبه

قائم مقام سازمان نظام پزشكي: شناسنامه جامع «ام اس» در كشور تهيه مي‌شود

قائم مقام سازمان نظام پزشكي با بيان اين كه به بازتواني بيماران ام اس بايد توجه بيشتري شود، اظهار كرد:‌ پزشكان بايد بتوانند با كاستن ناتواني بيمار براي او امكان زندگي بهتري را فراهم كنند تا بيمار بتواند در جامعه حضور يابد.
دكتر عليرضا زالي در هفتمين همايش بين‌المللي ام اس كه در بيمارستان امام خميني (ره) برگزار شد، با تاكيد بر ضرورت درمان مبتلايان به ام اس به صورت گروهي، اظهار كرد:‌ اگرچه تشخيص و درمان اين بيماري بر عهده نورولوژيست‌ها است، اما امروزه مدد كاران‌، روان شناسان و روان پزشكان نيز در درمان مبتلايان به اين بيماري نقش دارند، چرا كه درمان ام اس داراي پيچيدگي‌هاي زيادي است.

زالي در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود اظهار كرد: با توجه به اين كه در چند سال اخير توجه ويژه‌اي به اين بيماري شده است، درباره بخش‌هاي مختلف اين بيماري و جنبه‌هاي ناشناس و همچنين بومي سازي روش‌هاي تشخيصي و درماني آن،‌ كارهاي ارزنده‌اي انجام شده است.

وي افزود:‌ خوشبختانه انجمن ام اس 18 هزار نفر از مبتلايان به اين بيماري را تحت پوشش قرار داده است، علاوه بر آن وزارت بهداشت با همكاري برخي دانشگاه‌ها در حال تهيه شناسنامه جامع ام اس است كه اين موضوع مي‌تواند الگوي مناسبي براي ساير بيماري‌ها باشد.

قائم مقام سازمان نظام پزشكي اضافه كرد: در چند سال اخير روند تشخيص ام اس در كشور افزايش يافته است؛ يكي از دستاوردهاي اين كنگره بازشناسي تغييرات در ام اس و ترسيم وضعيت آن در كشور مي‌تواند باشد.‌ تغيير الگو و سبك زندگي،‌ صنعتي شدن شهرها‌ بايد مورد بررسي قرار گيرد تا ميزان تاثير آن در روند افزايش بيماري ام اس مشخص شود.

وي با بيان اين كه به نقش ژنتيك و توارث در ام اس كمتر توجه شده است، اظهار كرد: ريز مقوله ‌بندي استعداد سرشتي در برخي كشورها متفاوت است، بنابراين در اين زمينه هم بايد تحقيقاتي صورت گيرد.

زالي ادامه داد:‌ ايران در زمينه بيماري‌هاي عفوني‌، ايمونولوژي و آلرژي در حال تغيير است، به گونه‌اي كه در سي سال اخير ايران از نظر اين بيماري‌ها در حال گذار قرار دارد، بنابراين لازم است در اين زمينه نيز پژوهش‌هايي صورت گيرد تا ميزان ارتباط بيماري‌هاي ايمونولوژيك، آلرژيك و تنوع علائم باليني آنها در ايران مشخص شود.

وي افزود:‌ در چند سال اخير روند بيماري «آسم» در كودكان ايران در حال تغيير است و اين مورد ممكن است در زمينه برخي ديگر از اين بيماري‌ها نيز صدق كند.

قائم مقام سازمان نظام پزشكي با بيان اين كه بايد به آموزش بيماران ام اس توجه بيشتري صورت گيرد، اظهار كرد:‌ اين بيماري تا حدي مي‌تواند با روش‌هاي خود مراقبتي كنترل شود تا شانس بروز علائم آن كاهش يابد، بنابراين لازم است، در زمينه مداخلات محيطي و تغذيه آموزش‌هايي به بيماران داده شود.

وي با بيان اين كه بيماري ام اس به عنوان بيماري ترسناك در بين مردم شناخته شده است، اظهار كرد:‌ در اين شرايط بايد اذهان عمومي را در زمينه اين بيماري روشن كرد، چرا كه اين بيماري بسيار مهلك نيست. از سوي ديگر لازم است، مبتلايان به ام اس از نظر رواني حمايت شوند، چرا كه استرس و وضعيت نامناسب روحي در بروز علائم ام اس موثر است.

زالي در پايان گفت:‌ هرگونه درماني براي بيماران ام اس موثر نيست كه اين مورد نشان دهنده پيچيدگي اين بيماري است، با اين حال روش‌هاي نويني براي درمان ام اس به وجود آمده، به عنوان نمونه استفاده از سلول‌هاي بنيادي بحث بسيار مهمي است. در كل بهره‌گيري از روش‌هاي نوين سلولي در آغاز راه است، در اين شرايط بايد درمان‌هاي دارويي و كار گروهي را مورد توجه قرار داد.

هیچ نظری موجود نیست: