۱۳۸۹ آذر ۲۲, دوشنبه

مدير گروه بيماري‌هاي داخلي و اعصاب بيمارستان امام خميني(ره) اروميه: آذربايجان غربي رتبه نخست استانها در مبتلايان به بيماري ام اس را دارد

مدير گروه بيماري‌هاي داخلي و اعصاب بيمارستان امام خميني(ره) اروميه گفت: آذربايجان غربي رتبه نخست در مبتلايان به بيماري MS را دارد.
دكتر منوچهر معتمديان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، افزود: بيماري ام اس يا (Multiple Sclerosis) يکي از شايعترين بيماريهاي سيستم اعصاب مرکزي (مغز و نخاع) است كه در اثر تخريب غلاف ميلين ايجاد مي‌شود.
وي با اشاره به علايم اين بيماري در افراد افزود: باتوجه به اين كه علايم بيماري ام اس بسيار متغير است و اين علايم بسته به اين که چه منطقه‌اي از سيستم اعصاب مرکزي گرفتار شده ، متفاوت است.
وي بيماري ام اس را چهار نوع خوش خيم ، بدخيم ، عودکننده، فروکش کننده، پيش رونده ، پيش رونده اوليه عنوان كرد.
مدير گروه بيماري هاي داخلي و اعصاب تصريح كرد: آذربايجان غربي به دليل دارا بودن آب و هواي معتدل بيشترين تعداد مبتلايان به بيماري ام اس را دارد درحالي که در مناطق سردسير تعداد مبتلايان به اين بيماري كم است.
معتمديان در ادامه با اشاره به علل بروز بيماري ام اس در افراد نيز افزود: ضربه‌هاي شديد روحي جسماني و ترس، از طريق ايجاد اختلالات ايمني، باعث بروز اين بيماري مي‌شود.
وي فشارهاي شديد روحي و رواني را از عوامل تشديد كننده بيماري MS عنوان كرد و گفت: بيماري ام اس در بين جوانان مخصوصا در حدود سني 18-28 سال بيشتر از سايرين شيوع دارد در حالي که اين بيماري بين سنين 10-12 سال و 50 سال به بالا کمتر مشاهده مي‌شود.
وي در رابطه با روند افزايش سالانه اين بيماري افزود: اين بيماري هر ساله بصورت آهسته درحال پيشرفت است و مواد محيطي مختلف، بيماري‌هاي عفوني و داروهاي ضدآفات موجود در ميوه‌ها علل پيشرفت اين بيماري هستند.
معتمديان در رابطه با راه‌هاي جلوگيري از پيشرفت بيماري ام اس نيز تصريح کرد: استراحت زياد ، داشتن آرامش و خواب کافي، نرفتن به محيط‌هاي گرم، دوري از کار زياد و ورزشهاي سنگين و مصرف دارو بصورت مستمر از پيشرفت اين بيماري جلوگيري مي‌کند.
وي در رابطه با درمان اين بيماري خاطرنشان کرد: در حال حاضر هيچ درمان قطعي براي بيماري ام اس وجود ندارد و آمپول ماتاليسوما و قرص اينتر فرون که تا حدود 80 درصد از پيشرفت اين بيماري جلوگيري مي‌کند هنوز در کشور ايران وجود ندارد.
وي در ادامه از تاسيس انجمن حمايت از بيماران ام اس در آينده نزديك خبر داد و افزود: به احتمال زياد اين انجمن در بيمارستان امام خميني تاسيس خواهد شد.
مديرگروه بيماري‌هاي داخلي و اعصاب در خاتمه توصيه کرد: مبتلايان ام اس بايد تا حد امکان از مصرف ادويه و ترشيجات تند دوري کرده و از اسيدهاي چرب غيراشباع و روغن کنجد استفاده کنند.

هیچ نظری موجود نیست: