۱۳۸۹ فروردین ۲۳, دوشنبه

مبتلايان به ام اس در ايران: 30 تا 40 هزار نفر تخمین زده میشوند

رييس كميته علمي‌انجمن ام اس ايران گفت آمار دقيقي از ميزان مبتلايان به ام اس در ايران وجود ندارد اما بطور تقريبي بين ‪ ۳۰‬هزار تا ‪ ۴۰‬هزار نفر در ايران دچار اين بيماري هستند

دكتر محمد علي صحراييان گفت : شيوع بيماري ام اس بطور كلي در دنيا رو به افزايش است اما اين شيب افزايش در ايران بيشتر است ولي از آنجا كه اپيدميولوژي اين بيماري در كشور انجام نشده است هنوز آمار دقيقي از ميزان مبتلايان به اين بيماري وجود ندارد.

وي گفت ميزان ابتلا به بيماري ام اس كه بيشتر در سنين بين ‪ ۲۰‬تا ‪ ۴۰‬سال بروز مي‌كند، در خانمها دو تا سه برابر بيشتر از آقايان است.

دکتر صحرائیان با بيان اينكه شيوع ام اس در دهه اخير و بخصوص طي چند سال اخير رو به افزايش گذاشته است گفت هنوز علت قطعي كه بطور علمي‌تاييدكننده اين باشد كه چه عاملي در اين افزايش نقش دارد ارايه نشده است.

وي اضافه كرد عواملي همچون عوامل ژنتيكي و عوامل محيطي در بروز اين بيماري نقش دارند اما بررسي‌هاي مختلف نشان‌دهنده اين نكته است كه عامل ژنتيك نقش كمتري را در شيوع و يا انتقال ام اس دارد.

عضو هيات علمي‌دانشگاه علوم پزشكي تهران تصريح كرد در بين عوامل محيطي نقش عواملي همچون عوامل عفوني مثل ويروس‌ها و برخي باكتري‌ها موثر است و با توجه به اينكه استرس ، شدت بيماري مبتلايان به ام اس و تعداد حملات آنها را بيشتر مي‌كند عامل استرس و تنش‌هاي عصبي مي‌تواند در افزايش ميزان شمار مبتلايان ام اس در ايران موثر باشد.

دكتر صحراييان با اشاره به اينكه تغذيه نيز در افزايش ام اس موثر است گفت كسانيكه در دوران كودكي ويتامين ‪ D‬كمتري را دريافت كنند ، احتمال ابتلاي آنها به ام اس در بزرگسالي بيشتر است.

رييس كميته علمي‌انجمن ام اس ايران يادآور شد جديدترين مقالات ارايه شده در مورد ام اس در مجلات علمي‌معتبر نشان مي‌دهد سيگار عامل است كه ناتواني بيماران مبتلا به ام اس را بيشتر و شديدتر مي‌كند.

وي گفت در مورد ام اس اقدام پيشگيرانه‌اي وجود ندارد اما به مبتلايان به ام اس توصيه مي‌شود كه تا حد امكان از تنش‌هاي روحي و استرس پرهيز كنند، ميوه و سبزيجات را در برنامه غذايي خود قرار دهند، مصرف غذاهاي پر چرب را كمتر كنندو از گرما و خستگي مفرط دوري جويند.

بيماري ام اس به علت تخريب بافت ميلين بافت عصبي مركزي ايجاد مي‌شود و بر حسب اينكه كدام قسمت سيستم عصبي دچار تخريب شود علايمي‌متفاوتي از جمله تاري ديد، اختلال در حركت، اختلال در كنترل ادرار و بي‌حسي در اندام بروز مي‌كند.

هیچ نظری موجود نیست: