۱۳۸۹ خرداد ۶, پنجشنبه

طي 10 سال اخير بیماری ام اس در بین جوانان ايران افزايش بیشتری يافته است

عضو کميته علمي هفدهمين کنگره مغز و اعصاب ايران گفت: تشنج و ام اس شايعترين بيماري مرتبط با مغز و اعصاب در گروه سني جوانان است که طي 10 تا 15 سال اخير شيوع ام اس در جمعيت جوان ايران افزايش يافته است.دکتر "مسعود اعتمادي فر" متخصص مغز و اعصاب در حاشيه برگزاري هفدهمين کنگره مغز و اعصاب ايران در گفت و گو با خبرنگاران گفت: علت اين افزايش شيوع ام اس در جوانان هنور از نظر علمي مورد بررسي قرار نگرفته است.

وي در پاسخ به اينکه استرس و تنش هاي عصبي وارده بر فرد چقدر در ابتلا به ام اس نقش دارد گفت: استرس و فشار هاي عصبي به تنهايي عامل ايجاد کننده ام اس نيست اما همين فشار هاي عصبي و اضطراب باعث مي شود، علايم و نشانه هاي ام اس زودتر ظاهر شود.
اين متخصص مغز و اعصاب يادآور شد: ام اس يک بيماري سيستم عصبي است که در آن پلاک هاي سفيد رنگي بر روي مغز مي نشيند و هنوز هم درماني قطعي و مشخصي ندارد.
اعتمادي فر در خصوص علايم اين بيماري گفت: ام اس با طيفي از علايم از جمله اختلالات عصبي، فلج اندام ها، تاري ديد، عدم تعادل و اختلالات حرکتي بروز مي کند.
عضو کميته علمي هفدهمين کنگره مغز و اعصاب ايران اظهار داشت: هم اکنون حدود 40 هزار بيمار مبتلا به ام اس در کشور وجود دارد که در انجمن هاي علمي ام اس سراسر کشور ثبت شده است. از اين بين 17 تا 18 هزار نفر در معاونت هاي درمان دانشگاه هاي علوم پزشکي کشور ثبت شده اند و داروي اينترفرون دريافت مي کنند.
وي افزود: از کل 40 هزار بيماري مبتلا به ام اس در کشور حدود 50 تا 60 درصد آنها به دلايل مختلفي از جمله اينکه در ابتداي بيماري هستند و يا ترس از عوارض داروها، تحت داروي درمان ام اس نيستند.
عضو کميته علمي هفدهمين کنگره مغز و اعصاب ايران با اشاره به ارتباط ابتلا به ام اس و کمبود ويتامين دي گفت: کمبود ويتامين دي در ابتلا به ام اس موثر است و به همين دليل توصيه مي شود همه افراد به خصوص خانمها، ويتامين دي 3 بيشتري دريافت کنند.
اعتمادي فر در خصوص ميزان مصرف ويتامين دي 3 گفت: هر فردي بهتر است در طول هفته حدود پنج هزار واحد ويتامين دي 3 خوراکي مصرف کند.
هفدهمين کنگره بين المللي نورولوژي (مغز و اعصاب) روز سه شنبه چهارم خرداد ماه با هدف ارايه تازه هاي علمي اين رشته در هتل المپيک آغاز به کار کرد و تا جمعه هفتم خرداد ماه به کار خود ادامه مي دهد.
حدود 250 مقاله در اين کنگره ارايه شده که حدود 50 مقاله به صورت سخنراني و بقيه به صورت پوستر طي روزهاي برگزاري کنگره ارايه مي شوند.
در اين کنگره همچنين کارگاه هاي آموزشي از جمله کارگاه روش هاي تشخيصي سکته هاي مغزي، روش هاي تشخيص عصب و عضله و کارگاه اختلالات حرکتي برگزار مي شود.

دریافت خبر از دنیز عزیز

هیچ نظری موجود نیست: