۱۳۸۹ اردیبهشت ۲۴, جمعه

دبيركنگره بيماريهاي مغز واعصاب ايران: مبتلايان سكته‌هاي قلبي درمعرض سكته‌هاي مغزي قرار مي‌گيرند

دبير هفدهمين كنگره بين‌المللي مغز و اعصاب (نورولوژي) ايران گفت: مبتلايان به سكته‌هاي قلبي در صورت كنترل نكردن فشار، قند و چربي خون و نيز مصرف سيگار در معرض سكته‌هاي مغزي نيز قرار مي‌گيرند.
به گزارش سرويس بهداشت و درمان ايسنا، دكتر محمدرضا قيني با اعلام اين خبر افزود: سكته‌هاي مغزي به دليل انسداد عروق مغز ايجاد مي‌شود. به همين علت افرادي كه در معرض بيماري تصلب شرايين (گرفتگي‌ عروق) قرار دارند، هم به سكته‌هاي قلبي و هم به سكته‌هاي مغزي دچار مي‌شوند.

وي از نامنظمي ضربان قلب (آريتمي) به عنوان يكي از عوامل مستعد كننده تشكيل لخته خون در قلب نام برد و ادامه داد: جريان خون، اين لخته‌ها را به مغز هدايت كرده كه اين لخته‌ها در مغز سبب سكته‌هاي مغزي مي‌شود.

وي يادآور شد: از نظر آماري، سكته‌هاي قلبي، سرطان‌ها و سكته‌هاي مغزي به ترتيب جزو علت‌هاي اول تا سوم مرگ ومير در جهان از جمله در كشور ما شناخته شده‌اند.

دبير هفدهمين كنگره بين‌المللي مغز و اعصاب ايران گفت: نكته قابل تامل آن است كه اولين و سومين علت مرگ و مير، ‌هر دو زمينه عروقي داشته و مربوط به تنگي عروق است كه با كنترل عوامل زمينه ساز مورد اشاره قابل پيشگيري است.

دكتر قيني گفت: در كنگره امسال انجمن مغز و اعصاب ايران،‌ يافته‌هاي جديد در زمينه ديگر عوامل زمينه ساز ابتلا به سكته‌هاي مغزي مانند عفونت‌ها، التهاب‌ها و غيره. داروهاي جديد درماني، ‌اقدامات مقدماتي درماني براي طولاني كردن زمان مورد نياز تا رساندن بيمار به پزشك در كنار فعاليت‌هاي توان بخشي به بيماران از طريق تربيت نيروي متخصص پرستاري مورد بررسي قرار مي‌گيرد.

وي ادامه داد: همچنين اقدامات بازدارنده به منظور ممانعت از ابتلاي فرد به بيماري گرفتگي عروق از طريق غربالگري و افزايش آگاهي‌هاي عمومي از جمله ديگر موارد مورد بحث در كنگره امسال خواهد بود.

گفتني است، جديدترين دستاوردهاي پزشكي در زمينه پيشگيري و درمان سكته‌هاي مغزي،‌«ام اس» و «آلزايمر» در هفدهمين كنگره بين‌المللي بيماريهاي مغز و اعصاب (نورولوژي) ايران كه از 4 تا 7 خرداد ماه امسال در هتل المپيك تهران برپا مي‌شود به متخصصان داخلي و خارجي ارايه خواهد شد. 
دریافت خبر از دنیز عزیز

هیچ نظری موجود نیست: