۱۳۸۹ خرداد ۲۱, جمعه

زنان 3 برابر مردان به ام اس مبتلا مي‌شوند

شيوع بيماري ام‌اس در تهران به طور متوسط 51 در هر 100 هزار نفر است كه نسبت به گزارش‌هاي قبلي افزايش شيوع را نشان مي‌دهد و علت آن ممكن است تشخيص سريع‌تر بيماري، آگاهي بيشتر مردم، مراجعه زودتر و روند رو به رشد بيماري در كشور باشد.
فارس: رئيس كميته علمي انجمن بيماران ام اس گفت: زنان 3 برابر مردان به بيماري ام اس مبتلا مي‌شوند. اين بيماري در تهران به طور متوسط 51 در هر 100 هزار نفر شيوع دارد كه افزايش شيوع را نشان مي‌دهد.

محمدعلي صحرائيان اظهار داشت:‌ ام اس بيماري مزمني است كه عمدتاً افراد جوان را درگير مي‌كند و شايعترين سن بروز آن 20 تا 40 سال است كه زنان را 3 برابر بيشتر از مردان درگير مي‌كند.

وي با بيان اينكه علت اصلي بروز اين بيماري مشخص نيست تصريح كرد:‌ به نظر مي‌رسد بر اثر يكسري عوامل ژنتيكي و محيطي، سيستم ايمني عليه منشأ ميلين اعصاب تحريك شده و به بدن حمله مي‌كند كه از بين‌رفتن و تخريب ميلين بر اثر اين حمله علائمي را در بدن ايجاد مي‌كند و برحسب اينكه اين ميلين در كجاي مغز و نخاع تخريب مي‌شود علائم آن متفاوت است.

صحرائيان افزود: علائم ممكن است به صورت تاري ديد كه فرد احساس مي‌كند براي چند روز شبيه اينكه از پشت شيشه مات به اجسام نگاه مي‌كند و اجسام را به صورت واضح نمي‌بيند باشد كه اين مسئله ممكن است با درمان يا خود به خود خوب شود يا ممكن است علائم آ‌ن ادامه‌دار باشد.
وي اضافه كرد: از علائم ديگري كه ممكن است در بيمار ايجاد شود ضعف اندام‌ها است كه ممكن است اندام‌هاي تحتاني باشد. از علائم ديگر اختلال در تعادل يا اختلال در كنترل ادرار يا به صورت شايعتر اختلال حسي باشد كه فرد احساس سوزن سوزن شدن اندام‌ها و بي‌حس‌شدن اندام‌ها را داشته باشد.
اين فلوشيپ ام‌اس گفت: پس از بروز علائم، پزشك با بررسي دقيق و مشكوك شدن به ام اس از ام‌آرآي استفاده مي‌كند كه در آن نواحي صدمه‌ديده‌شده به صورت پلاك‌هايي خود را نشان مي‌دهد. بيماري سير متفاوتي در افراد مختلف دارد و در برخي افراد ممكن است علائم كاملاً خفيف باشد و حتي در شرايطي نياز به درمان هم ندارد اما در برخي موارد ممكن است علائم شديد و ناتوان‌كننده باشد.
وي افزود:‌ از نظر درماني فعلاً درمان قطعي براي اين بيماري وجود ندارد اما در حال حاضر از درمان‌هاي مختلف براي كنترل بيماري استفاده مي‌شود كه مشهورترين آن‌ها درمان دارويي با اينترفرون‌ها است.همچنين در موارد شديد ممكن است از شيمي‌درماني براي كنترل بيماري استفاده شود.

صحرائيان تصريح كرد: از نظر وضعيت ام اس در ايران هنوز به طور دقيق آماري از تعداد مبتلايان به ام اس نداريم اما حدس زده مي‌شود به طور متوسط 40 تا 50 هزار نفر مبتلا به اين بيماري در كشور باشند. در آخرين تحقيق انجام شده در ايران سن متوسط بيماران حدود 27 سال و نسبت زنان به مردان 3 بود كه با آماري جهاني تفاوت بارزي ندارد.

وي ادامه داد: شيوع بيماري ام‌اس در تهران به طور متوسط 51 در هر 100 هزار نفر است كه نسبت به گزارش‌هاي قبلي افزايش شيوع را نشان مي‌دهد و علت آن ممكن است تشخيص سريع‌تر بيماري، آگاهي بيشتر مردم، مراجعه زودتر و روند رو به رشد بيماري در كشور باشد. در انجمن ام اس تهران در سال 88، هزار و 820 بيمار جديد را ثبت‌نام كرديم.

صحرائيان افزود: مهمترين داروي توليد داخل ام‌اس در بازار داروي كشور، سينووكس است كه مشابه نوع آمريكايي آن به نام آونكس است. 5/3 سال است كه اين دارو در بازار ايران وجود دارد و تاكنون تعداد بيش از 5 هزار بيمار از اين دارو استفاده مي‌كنند كه اعتماد بسياري از متخصصان را جلب كرده و در حال حاضر هم در بين بيماراني كه استفاده مي‌كنند گزارشي از عوارض جدي آن به انجمن ام اس ايران داده نشده است. 
 
دریافت خبر از دنیز عزیز 
.

هیچ نظری موجود نیست: