۱۳۸۹ خرداد ۲۱, جمعه

بارداری اثر محافظت کننده بر بيماري ام اس داشته ، زيرا حاملگی باعث تغييراتي در سيستم ايمني شده و سبب کاهش عوامل تشدید کننده ام اس می شود .

دکتر مسعود حسینی زاده متخصص مغز و اعصاب به خبرنگار ایونا گفت : بیماری ام اس یکی از شایع ترین بيماريهاي سيستم اعصاب مركزي (مغز و نخاع) مي باشد. اين بيماري در اثر تخريب غلاف ميلين ايجاد مي شود . ميلين غلافي است كه فيبرهاي عصبي را احاطه مي كند و در انتقال سريع امواج عصبي نقش بسيار مهمي دارد .
وی افزود: ام اس هنگامي در بدن آغاز مي‌شود كه گلبول‌هاي سفيد كه نقش دفاعي در بدن دارند به ميلين كه حفاظتي براي رشته‌هاي عصبي است به عنوان یک عامل بیگانه حمله می کنند و هر بار كه اين گلبول‌ها به رشته‌هاي اعصاب مربوط به يكي از اندام‌هاي بدن حمله كنند، آن اندام دچار مشكل مي‌شود. همچنین خانمها بيشتر از آقايان در معرض اين بيماري هستند به طوريكه نسبت ابتلا زنان به مردان به ميزان ۳ به ۲ مي باشد .
وی با بیان اینکه زنانی که مبتلا به ام اس هستند و قصد بارداری دارند باید به این نکات توجه کنند گفت: زنانی که قطعاً قصد باردار شدن دارند نبايد از داروهاي تعديل کننده سير بيماري مثل آوونکس، ربيف، بتافرون و کوپاکسون استفاده کنند. همچنين مردان و زناني که قصد بچه دار شدن دارند نبايد از داروهاي سرکوب کننده ايمني مثل نوانترون استفاده کنند.  اين داروها بايد يک ماه قبل از بارور شدن قطع شود، زيرا عوارض سوء بر روي جنين خواهند داشت .
وی در خصوص علائم ام اس گفت: اختلال بینایی، عدم تعادل به صورت  لرزش و عدم تعادل در راه رفتن، اختلال تکلم، اختلال در اجابت مزاج و... شایع ترین علائم ام اس می باشند .
وی در خصوص درمان ام اس گفت: داروهاي موجود براي درمان ام اس از نظر كاربرد به سه گروه اصلي تقسيم بندي مي‌شوند، دسته اول براي حملات بيماري، در اين دوره زماني معمولا به صورت تزريقي وريدي و يا خوراكي تجويز مي‌شوند، دسته دوم براي كنترل علائم بيماري که بيش از 30 داروي مختلف به اين منظور وجود دارد و دسته سوم براي كنترل دوره بيماري به کار می روند .
وی در خصوص سایر روش های درمانی گفت: از روش‌هاي درماني ديگر مي‌توان به کاردرماني، فيزيوتراپي، گفتاردرماني و ماساژ اشاره کرد . اما روش‌هايي ديگري هم هست كه بيماران نتايج خوبي از آن گرفته‌اند، مثل مديتيشن ، يوگا، انرژي درماني و ....
حسینی زاده با بیان اینکه داشتن وزن مناسب برای فرد مبتلا به ام اس به عنوان يك هدف مد نظر می باشد گفت : برای كنترل وزن این بیماران باید فعاليت فيزيكي و تغذيه مناسب باهم توام باشد. همچنین تغذيه سالم به عنوان يكي از اركان بهبود وضعيت بيماران مبتلا به ام اس است .
وی در خصوص تغذیه بیماران مبتلا به ام اس گفت: افزایش مصرف ویتامین D، كاهش ميزان چربی دریافتی، مصرف چربي هاي غيراشباع مانند گردو، كنجد، زيتون، هسته انگور، مصرف تركيبات حاوي امگا 3 از طريق ماهي و تخم مرغ زیرا امگا3 خاصیت ضدالتهابي داشته و بر افزايش قدرت سيستم ايمني تاثيرگذار است .

دریافت خبر از دنیز عزیز

هیچ نظری موجود نیست: