۱۳۸۹ مهر ۱۸, یکشنبه

شيوع ام اس در اصفهان بيشتر از ساير نقاط كشور است - خيرين سلامت ماهانه 10 ميليون تومان به بيماران ام‌اسي كمك مي‌كنند

رييس انجمن ام.اس. استان اصفهان با اشاره به شيوع فراوان مبتلايان به ام اس در اصفهان اظهار كرد: شيوع ام اس در اصفهان بيش از ساير نقاط كشوراست اما هنوز هيچ ارتباطي در‌خصوص آلودگي صنعتي يا مواد غذايي با بيماري ام اس ثابت نشده است.
اعتمادي‌فر در گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا در اصفهان، اظهاركرد: ميزان آلودگي هوا و صنايع در استان اصفهان بالاست اين در حالي‌است كه فراواني بيماري ام اس هم در استان اصفهان نسبت به ساير استان‌ها بيشتر گزارش شده است اما نبايد فراموش كرد كه هنوز هيچ ارتباط علمي بين اين دو مساله وجود ندارد.
وي درخصوص سن شيوع بيماري ام اس (مالتيپل اسكلروزيس) هم گفت: سن شيوع بيماري ام اس 18 تا 30 سال است و اما اين احتمال هم وجود دارد كه در دوران کودکي يا نوجواني به علت تغييراتي در سيستم ايمني پس از گذشت چندين سال با فعال شدن مجدد سيستم ايمني علايم عصبي تظاهر يابد.
رييس انجمن ام اس اصفهان با بيان اينكه تشخيص بيماري ام اس از طريق معاينه باليني و شرح حال‌گيري است، در ادامه درخصوص روند تشخيص بيماري ام اس توضيح داد: تشخيص بيماري ام اس دو مرحله‌اي است؛ شرح حال‌گيري و علايم بيماري نظير تاري ديد، ضعف اندام‌ها، عدم تعادل و دومين مرحله يافته‌ها و نشانه‌هايي كه پزشك معالج حين معاينه باليني به آن پي مي‌برد.
وي ميزان بروز ام اس را در زنان چهار برابر مردان برشمرد و افزود: متاسفانه هنوز علت شيوع بيشتر اين بيماري در زنان ناشناخته است.
اين متخصص مغز و اعصاب به عضويت 40 هزار بيمار مبتلا به ام اس در انجمن ام اس ايران اشاره و اظهار كرد: هم‌چنين 3700 بيمار ام اسي هم در انجمن ام اس اصفهان به ثبت رسيده‌اند.
به گفته اعتمادي‌فر، انجمن ام اس اصفهان طرح حمايت از بيماران نيازمند را در نظر دارد از اين‌رو برخي آزمايش‌ها و داروهاي بيماران ام اسي رايگان است.
رييس انجمن ام اس اصفهان با بيان اينكه به داروهاي بيماران ام اس در سراسر كشور يارانه تعلق مي‌گيرد، افزود: هنوز كاملا طرح حمايت از بيماران ام اس در استان اصفهان اجرا نمي‌شود از اين‌رو همه خدمات بيماران ام اس به صورت رايگان نيست.
وي ميزان كمك خيرين سلامت در استان اصفهان به بيماران ام اسي را ماهيانه 100 ميليون ريال عنوان و خاطرنشان کرد: چون برخي بيماران در شرايط سخت اقتصادي قرار دارند، به خيرين معرفي مي‌شوند.
اين متخصص مغز و اعصاب در رابطه با ريشه‌يابي و علت بيماري ام اس اظهار كرد: علت بيماري ام اس ناشناخته است و شناسايي آن تحقيق و بودجه بيشتري را مي‌طلبد.
اعتمادي‌فر ناتواني‌هاي حرکتي، عفونت، زخم بستر و از دست دادن روحيه را از علل ناتوان‌كننده و مرگ بيماران ام اسي دانست و گفت: از اين‌رو حمايت روحي، تقويت روحيه بيمار، اميد به آينده و لحظه‌هاي شاد به درمان بيماري كمك مي‌کند.
اين متخصص مغز و اعصاب با تاكيد بر مساعدت‌هاي مسوولان خاطرنشان كرد: تاكنون استانداري، شهرداري، هلال احمر، کميته امداد امام خميني (ره) و بهزيستي به انجمن و بيماران ام اس استان اصفهان کمک‌هاي بسياري داشته‌اند.

هیچ نظری موجود نیست: