۱۳۸۹ آبان ۴, سه‌شنبه

طی نشست خبری : دکتر سعید شاه بیگی روز سه شنبه در نشست هفتمین کنگره بین المللی ام اس که 13 و 14 آبان ماه جاری در بیمارستان امام خمینی برگزار می شود به تشریح وضعیت این بیماری در ایران و جهان پرداخت


عضو کمیته علمی انجمن ام اس ایران با انتقاد از بیمه ها به دلیل پوشش ندادن داروهای گرانقیمت ام اس گفت: هر عدد آمپول "تای سابری" برای مصرف یکماه بیمار ام اس در اروپا 2800 یورو قیمت دارد که وقتی به ایران برسد حدود 5 میلیون تومان تمام می شود و تنها تعداد کمی از بیماران توانایی مالی تهیه آن را دارند.
دکتر سعید شاه بیگی روز سه شنبه در نشست هفتمین کنگره بین المللی ام اس که 13 و 14 آبان ماه جاری در بیمارستان امام خمینی (ره) برگزار می شود به تشریح وضعیت این بیماری در ایران و جهان پرداخت.
این متخصص مغز و اعصاب با اعلام اینکه بیماری ام اس به طور عمده سنین 20 تا 40 سال را درگیر می کند و شیوع آن در خانمها 2.5 تا 3 برابر آقایان است، افزود: با توجه به اینکه ام اس افرادی را درگیر می کند که در سن جوانی و بازدهی قرار دارند، از این رو در سطح دنیا توجه خاصی به این بیماری شده است.
وی با اشاره به اینکه هر چقدر از خط استوا به سمت قطب بالا می رویم شیوع این بیماری در حال افزایش است، گفت: بیشترین میزان شیوع ام اس در کشورهای کانادا، آمریکای شمالی و اسکاندیناوی دیده می شود به طوری که از جمعیت 30 میلیونی کانادا بیش از 75 هزار مبتلا به ام اس هستند و در انگلستان به ازای هر 1000 نفر یک مبتلا به ام اس دیده می شود.
شاه بیگی به شیوع ام اس در ایران اشاره کرد و ادامه داد: در گذشته احساس می شد که شیوع این بیماری در کشورمان اندک است اما در دهه گذشته متوجه شده ایم که به نسبت برخی کشورها ام اس در ایران از شیوع بالایی برخوردار است.
وی افزود: برآورد و پیش بینی می شود که حدود 40 هزار نفر در ایران به ام اس مبتلا باشند که نزدیک به 20 هزار نفر آنان عضو انجمن ام اس هستند.
به گفته شاه بیگی، بیش از 15 هزار بیمار به ام اس در تهران هستند که تا کنون در انجمن ثبت نام کرده اند.
این متخصص مغز و اعصاب با اعلام اینکه هنوز علت دقیق ابتلا به ام اس در دنیا شناخته نشده است، افزود: علتهای ژنتیکی، محیطی و تغییرات سیستم ایمنی بدن و عفونتها از جمله عللی هستند که در ابتلا به این بیماری تاثیرگذار است. به طوری که گفته می شود کاهش تماس افراد با نور خورشید در ابتلا به ام اس تاثیر دارد.
عضو کمیته علمی انجمن ام اس ایران با بیان اینکه این بیماری قسمتهای مختلف مغز و سیستم نخاعی را درگیر می کند، گفت: اختلال حرکتی و درگیری ارگانها یا قسمتهای مختلف مغزی از جمله علائم بروز این بیماری است که با استفاده از ام آر آی، نواز مغزی و آب نخاع، تشخیص داده می شود.
وی در ادامه به وضعیت داروهای بیماران ام اس در دنیا و ایران اشاره کرد و افزود: 6 داروی جهانی برای این بیماران وجود دارد که همگی آنها تائیدیه سازمان غذا و داروی آمریکا را دارند.
شاه بیگی به سه نوع اینترفرون (INTERFERON)، کوپاکسون (COPAXON)، میتوکسانترول (MITOXANTROL) و تای سابری (TYSABRI) اشاره کرد و گفت: از بین این داروها فقط کوپاکسون به ایران نیامده و مابقی داروها موجود هستند. البته به دلیل گران بودن قیمت برخی از این داروها، قدرت تهیه آنها برای همه بیماران کشور وجود ندارد. به طور مثال آمپول تای سابری برای مصرف یک ماه در اروپا 2800 یورو هزینه دارد که تنها تعداد معدودی از بیماران در کشورمان توانایی مالی برای خرید این دارو را دارند.
این متخصص مغز و اعصاب همچنین از تولید دو داروی جدید خوراکی برای بیماران ام اس خبر داد و گفت: این داروها توسط سوئیس و آلمان تهیه شده اند و در حال گرفتن مراحل نهایی تائیدیه هستند اما به دلیل اینکه قیمت بالایی دارند نمی توان آنها را وارد کرد.
شاه بیگی با انتقاد از بیمه ها که داروهای ام اس را پوشش نمی دهند، افزود: در اروپا بیماران ام اس برای تهیه آمپول تای سابری هیچ هزینه ای نمی دهند و بیمه آن را تقبل می کند.
وی با اعلام اینکه در ایران نیز وزارت بهداشت هر سال بالغ بر 70 تا 80 میلیارد تومان بابت داروهای ام اس یارانه می دهد، افزود: تهیه این داروها از توان وزارت بهداشت خارج است اما بیمه ها باید آنها را پوشش دهند چون این داروها نیاز اساسی بیماران ام اس است.

همچنین دبير هفتمين كنگره بين‌المللي ام اس گفت: بيش از يكصد مقاله به هفتمين كنگره بين‌المللي ام اس ارسال شد كه به صورت مقاله و پوستر در اين كنگره ارايه خواهد شد.
 سعيد شاه بيگي  از اين كنگره به عنوان ادامه كنگره جهاني ام اس اروپا ، نام برد و گفت: دستاوردهاي دارويي زيادي در كنگره اروپا مطرح شد كه ادامه بحث و تبادل نظر مفصل درباره داروها در ايران انجام خواهد گرفت.
وي، ژنتيك ام اس، علل بروز ام اس، روشهاي تشخيصي جديد ام اس ، داروهاي جديد ام اس و وضعيت ام اس در ايران را از جمله محورهاي ديگر اين كنگره برشمرد.
وي اضافه كرد: در اين كنگره سه كارگاه جنبي شامل كارگاههاي روشهاي تشخيصي دقيق در ام ار آي، اقدامهاي بازتواني در بيماران ام اس و مراقبتهاي پرستاري در بيماران ام اس، برگزار مي‌شود.
هفتمين كنگره بين‌المللي ام اس با حضور مهماناني از كانادا، بلژيك و برخي كشورهاي منطقه ، روزهاي ‪ ۱۳‬و ‪ ۱۴‬آبان ماه سال جاري در محل تالار بيمارستان امام خميني (ره) برگزار مي‌شود.
قرار است اين كنگره سال آينده در مشهد برگزار شود.

هیچ نظری موجود نیست: